nieuws

60% klanten hypotheekadviseur sluit ook zijn verzekeringen via intermediair

Branche 2094

Zes op de tien consumenten die hun hypotheek sluiten via het intermediaire kanaal, kiezen ook voor het intermediair om de verzekeringsportefeuille onder de loep te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos naar de rol van het intermediair. Het bureau ziet in deze cijfers een kans voor tussenpersonen om de trend te keren van het dalend aantal schadeverzekeringen via een tussenpersoon.

60% klanten hypotheekadviseur sluit ook zijn verzekeringen via intermediair

Het aantal Nederlandse huishoudens dat een of meer schadeverzekeringen heeft geregeld via een tussenpersoon is de afgelopen tien jaar teruggelopen van 57% in 2008 naar 50% in 2018. Tien jaar geleden had 51% minimaal een van de verzekeringen gesloten via het directe kanaal. In 2018 was dat 64%. Ook het aantal huishoudens met de meerderheid van de verzekeringen via een tussenpersoon is gedaald. In 2008 ging het om 44%, vorig jaar was dat 31%.

Kansen in hypotheekmarkt

De hypotheekmarkt is veel stabieler, schrijft Ipsos in een onderzoeksbijdrage in am:magazine 49. Bijna zes op de tien nieuw afgesloten hypotheken zijn in 2018 via het intermediaire kanaal afgesloten. Volgens het marktonderzoeksbureau liggen in deze markt kansen voor het intermediair.

“Uiteraard is het afsluiten van een hypotheek een belangrijke trigger om ook de verzekeringsportefeuille onder de loep te nemen. Kijkend naar de verzekeringen die men in 2018 gelijktijdig met een hypotheek afsluit, valt op dat sluiters van een hypotheek via het intermediaire kanaal in 60% van de gevallen hun verzekeringen ook via het intermediair sluiten”, aldus Joris van Dongen, industry consultant financial services bij Ipsos. “Dit betekent dat vier op de tien elders verzekeringen sluiten terwijl men wel met de tussenpersoon om tafel zit. Het moet mogelijk zijn om deze doelgroep te overtuigen met een goed aanbod.”

Stabilisatie

Overigens is er volgens Ipsos de laatste jaren ook weer sprake van een stabilisatie van het intermediaire kanaal in de productie van nieuwe verzekeringen. Die stabilisatie beperkt zich niet tot een bepaalde markt of doelgroep, maar is over de hele linie zichtbaar, aldus het onderzoeksbureau.

Reageer op dit artikel