nieuws

Verkoop Vivat in een dag beklonken: DNB krijgt nog het laatste woord

Branche 18175

Anbang had welgeteld één dag nodig om de biedingen op Vivat te analyseren. Woensdag moest het definitieve bod binnen zijn, op donderdag konden winnaars en verliezers al worden ingelicht. Vanmorgen zaten NN-bestuurder David Knibbe en Athora-ceo Michele Bareggi in Amsterdam om in een persconferentie de nog niet goedgekeurde overname toe te lichten. Snel? “Het is gebruikelijk dat de verkoper bepaalt hoe een overname naar buiten gebracht wordt”, zei Bareggi op de bijeenkomst.

Verkoop Vivat in een dag beklonken: DNB krijgt nog het laatste woord

Experts rond grote overnames hadden verwacht dat het nog minstens vier tot zes weken zou duren voor de nieuwe eigenaar van Vivat bekend zou zijn. Zolang heeft het zeker nodig voordat DNB een verklaring van geen bezwaar kan afgeven. Die verklaring ligt er dus nog niet. “Het is een professioneel en intensief proces”, zegt Knibbe daarover. “We zijn optimistisch dat we de overname in het eerste kwartaal van 2020 kunnen afronden, maar er is nog veel werk te verzetten.”

Toestemming

De constructie van de overname is zo opgezet dat Athora eerst Vivat als geheel overneemt, en NN later de schadetak weer van Athora. Dat betekent echter ook dat als DNB geen toestemming verleent aan Athora, ook de overname van het schadedeel naar NN niet doorgaat.

Veiligheid

Het grootste belang voor DNB is de veiligheid van het vermogen van de Nederlandse polishouders bij Vivat. Geld dat straks beheerd wordt door Athora, een relatief jonge verzekeraar gevestigd op Bermuda. Bareggi is vol vertrouwen dat de goedkeuring er komt. “Wij waarderen een goede verstandhouding met de toezichthouders. In Ierland, België en Duitsland is dat altijd goed gegaan. Toen Vivat mogelijk op de markt zou komen, zijn we al begonnen met het investeren in de relaties met DNB.”

Fundament

Met de overname van Vivat wordt Nederland in één klap de grootste markt voor Athora. De interesse voor de Nederlandse markt komt volgens Bareggi niet alleen vanwege de grote vis die er zwom, maar ook het sterke economische fundament van Nederland, met een positief vooruitzicht.

Woekerpolis

De Italiaanse ceo oefende alvast op wat Nederlandse woordjes: Schadeverzekeringen NV kwam er keurig uit. Maar ook het woord woekerpolis kwam moeiteloos over zijn lippen. Op vragen over eventuele reserveringen voor aanstaande claims bleef hij echter op de vlakte. Volgens Bareggi heeft hij vertrouwen in de positie van Vivat en het werk dat het management op dit terrein al verricht heeft.

Merknaam

Als NN het schadedeel van Vivat heeft overgenomen, dan zal het marktaandeel van NN met 5 procentpunt groeien tot 28 procent. Dat is gebaseerd op cijfers uit 2017. Het merk Reaal zal op termijn verdwijnen. De synergieën die NN wil behalen, liggen ook op het terrein van branding en marketing. Twee merken met generieke verzekeringsproducten zijn dan niet wenselijk, vertelde Knibbe. Volgens diezelfde gedachte werd twee jaar geleden ook afscheid genomen van het merk Delta Lloyd.

Bareggi heeft nog geen beslissingen genomen over het behoud van handelsnamen, maar suggereerde het consumentenmerk Zwitserleven wel overeind te houden. “Vivat is veel nieuwer en wordt niet als handelsnaam gebruikt. Daar moeten we naar kijken”, zegt Baresi.

Reageer op dit artikel