nieuws

Fred de Jong: ‘Adviessector heeft neiging open normen dicht te redeneren’

Branche 926

Better safe than sorry, lijkt het adagium voor veel adviseurs. De sector toont een brevet van onvermogen door open normen in wetgeving dicht te willen redeneren. Dat schrijft onderzoeker en adviseur Fred de Jong in een blog. Adviseurs moeten niet om verduidelijking van leidraden vragen, maar zelf invulling geven aan open normen. “Vaar op je eigen moreel kompas.”

Fred de Jong: ‘Adviessector heeft neiging open normen dicht te redeneren’

De Jong schreef de blog in reactie op het branchedebat op de 110de verjaardag van Adfiz. Daarin klaagden adviseurs onder andere over de toegenomen regeldruk. Terecht, schrijft De Jong in zijn blog ‘Intermediar laat je ballen zien’, dat daar aandacht aan wordt gevraagd. “Begin eens met aan te geven welke specifieke wetten, regels en leidraden niet in het belang van de klant zijn. Want dat is immers de meetlat voor de adviessector. Ook tijdens de Adfiz-discussie bleek het lastig te zijn om met concrete voorbeelden te komen van regels die het ondernemerschap in de weg zitten en niet in het belang van de klant zijn.”

Rechter of Kifid

De Jong vindt dat adviseurs die ervan overtuigd zijn tegen de regels maar in het belang van de klant te hebben gehandeld zo’n casus moeten laten toetsen door de rechter of Kifid. “Ik kan mij niet voorstellen dat onze rechtspraak een adviseur schuldig gaat bevinden aan het feit dat hij de klant goed heeft gediend. In ieder geval wordt daarmee de discussie op scherp gezet en ook de politiek zal dit met belangstelling volgen”, aldus De Jong.

Brevet van onvermogen

De onderzoeker en adviseur maakt zich druk over hoe de branche omgaat met het “gevreesde grijze gebied”. “De adviessector heeft de neiging, ingefluisterd door compliance officers en juristen, om de open normen van de wetgeving helemaal dicht te redeneren. Better safe than sorry, lijkt het adagium. Ik hoorde zelfs dat er gevraagd wordt om een verduidelijking van een leidraad (wat op zichzelf al een verduidelijking behoort te zijn). Het moet niet gekker worden. Daarmee geef je als sector een brevet van onvermogen af om zelf te bepalen wat in het belang van de klant is.”

Open normen zijn een zegen, zo stelt De Jong, en adviseurs moeten daar zelf invulling aan geven. Zolang het belang van de klant maar vooropstaat. “Vaar meer op je eigen moreel kompas. En zorg dat je kunt onderbouwen met concrete casussen waar de regelgeving beklemmend is voor adviseur en klant. Laat je ballen zien en wees zelf de regisseur van de regeldrukvermindering.”

Reageer op dit artikel