nieuws

Branchedebat 110 jaar Adfiz: ‘Regeldruk leidt ons af van de klant’

Branche 860

Een debat over de waarde van advies dat niet gaat over de waarde van advies. Dat was woensdagmiddag volgens Adfiz-directeur Enno Wiertsema een van de meest waardevolle uitkomsten van het branchedebat op de 110de verjaardag die de branchevereniging met leden en relaties vierde in Singer Laren.

Branchedebat 110 jaar Adfiz: ‘Regeldruk leidt ons af van de klant’

Onder leiding van BNR-presentator Bas van Werven luisterden negen branchekenners het Adfiz-feestje op met een debat dat soms kritisch was, maar vooral ook gezellig moest blijven. Op het debatpodium benadrukten de discussianten een voor een het belang van gedegen, professioneel financieel advies: van Geert Bouwmeester (De Goudse) tot Jurjen Oosterbaan (DFO) en van Anne Bergsma (Adfiz-bestuurder en directeur assurantiekantoor Froonacker) tot Eveline Ruinaard (Kifid).

43 leidraden

Kritiek kwam er bijvoorbeeld van het duo Anne Bergsma en Leendert-Jan Visser (directeur MKB Nederland) op de AFM, die aan tafel zat in de persoon van het in april begonnen hoofd toezicht verzekeren Jan Berndsen. Bergsma en Visser kregen daarbij ruggensteun van moderator Van Werven die meermaals benadrukte dat er de afgelopen twaalf jaar 43 richtlijnen en leidraden zijn verschenen waaraan adviseurs zich moeten houden.

Overladen met bureaucratie

“Een aantal regels is nodig geweest voor de professionalisering van ons vak, om boeven weg te jagen. Maar de regelgeving is volstrekt doorgeslagen. Laat ons ondernemen, laat ons klanten helpen”, klaagde Bergsma. En Visser deed daar nog een schepje bovenop: “Politiek Den Haag is gefixeerd op incidenten voorkomen en regels maken. Dan moeten er toezichthouders komen. Daarmee belasten we goedwerkende ondernemers, we overladen ze met bureaucratie. En dat leidt af. Er ontstaan allemaal nieuwe risico’s, cyber bijvoorbeeld, daar moeten gewoon snel nieuwe producten voor kunnen komen.”

Rust na provisie-evaluatie

Berndsen was de eerste om te erkennen dat er inderdaad veel regels en richtlijnen zijn. “Maar,” voegde de toezichthouder daar aan toe, “ik zie ook dat dat nodig was.” Hij verwees bovendien naar de evaluatie van het provisieverbod. “Daarin lees ik dat dat goed is geweest. Dat betekent nu een stuk rust, want daar gaan we voorlopig niets aan veranderen.”

De AFM kreeg steun van Arjen Vliegenthart (Nibud), die benadrukte dat de regels er niet voor niets zijn. “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je hoeft maar drie schandalen te hebben of je staat als beroepsgroep mijlenver achter.” Berndsen zelf benadrukte de “gelijkgeschakelde belangen”. “Je wilt vaste klanten, je advies moet door een ringetje komen. Er zijn veel regels inderdaad, maar in de kern zijn dat informatie- en adviesnormen zoals jij goede klanten wilt bedienen.”

Kleinschaligheid

Volgens Bergsma wordt vertrouwen in de branche echter niet gecreëerd door wetten en leidraden, integendeel. “Digitalisering geeft meer ruimte, maar als je vervolgens die ruimte invult met leidraden, creëer je nieuwe administratieve lasten. Tijd die je niet aan de klant kunt besteden.” Nuancering kwam er van Enno Wiertsema. “Veel wetten zijn we het wel over eens. En bijvoorbeeld bij de nieuwe pensioenleidraad komen we voor een uitleg voor onze leden. Dat doen we samen met de AFM. Als je die volgt, voldoe je ook aan de richtlijn.”

Tegengas voor MKB-Nederland kwam later ook van Oosterbaan toen het ging over de toegankelijkheid van advies. “Kleinschaligheid en dicht bij de klant staan, is de kracht van het intermediair. De vraag is hoe je wilt ondernemen, het gaat wel om het belang van de klant, dat is iets anders dan winstmaximalisatie.”

Gespreid betalen voor advies

Diezelfde Oosterbaan bracht ook Berndsen even in verlegenheid. Op de vraag wat de branche kan doen om te zorgen dat de (financiële) drempel om naar een adviseur te stappen lager wordt, suggereerde de DFO-directeur de adviesvergoeding aan de adviseur volledig transparant te maken en de klant een deel daarvan via de premie te laten betalen gespreid over de looptijd. “Waarom kan dat niet?” De twee maanden geleden begonnen Berndsen wist het niet, zo zei hij eerlijk. “Kijk op onze website, ik zou niet weten waarom je niet gespreid mag betalen.” Dat laatste mag inderdaad, bevestigde de toezichthouder na het debat. Voorwaarde is wel dat de inning niet via de aanbieder loopt, omdat de AFM het dan – in tegenstelling tot de vraagsteller – als provisie beschouwt.

Advieskosten in Nibud-plaatje

Vanuit de zaal kwam een andere drempelverlagende suggestie: laat het Nibud de doorlopende kosten voor financieel advies als post opnemen in het persoonlijk budgetadvies. Geen gekke suggestie, vindt directeur Vliegenthart, maar praktisch wel lastig. Nibud wil het aantal posten op dat budgetadvies zo beperkt mogelijk houden. Vliegenthart vreest dat als hij adviseurs tegemoetkomt met een extra post, er meer partijen bij hem aankloppen.

Gids

“De regeldruk moeten we naar kijken, we willen geen provisie terug en we moeten blijven kijken naar de betaalbaarheid van advies”, vatte Wiertsema aan het eind het debat samen. In een video overhandigde hij het eerste exemplaar van de nieuwe Adfiz-gids ‘Advies in Cijfers’ aan minister Wopke Hoekstra (Financiën), waarna Wiertsema alle feestgangers uitnodigde voor voortzetting van het feest met een borrel en barbecue in de museumtuin.

Reageer op dit artikel