Verzekeringsklant is bereid steeds meer over zichzelf te delen

Verzekeringsklant is bereid steeds meer over zichzelf te delen

Digitalisering maakt een hoge vlucht in de verzekeringssector. Alles draait om big data. Maar ook om de klant. Die blijkt vaak best bereid gegevens over zichzelf en wat hij aan het doen is te delen. Als het maar een hoger doel dient. Veilig rijden bijvoorbeeld. Of last minute nog even snel de reisverzekering aanpassen van bijvoorbeeld de Europa- naar werelddekking.

Tijdens de CCS Summit 2019 op de ss Rotterdam stond Digital Insurance centraal. CCS, gespecialiseerd in innovatieve softwareoplossingen voor de verzekeringssector, organiseerde de inspiratiesessie om kennis over innovatie te delen met onder meer verzekeraars en intermediairs.

Klant wil iets mobiels

CEO Hans Donkers van Assurantie Apps was duidelijk. “Klanten verwachten dat je iets mobiels doet, dat je een app hebt die speciaal voor jou is gemaakt.” Dat geldt volgens hem niet alleen voor verzekeraars maar ook voor intermediairs en gevolmachtigden. Ze moeten zich er volgens Donkers van bewust zijn dat de huidige klant zich steeds vaker in de digitale wereld begeeft.

Donkers ging onder meer in op de mogelijkheden van de toepassing van customer experience op de Marketplace, het open ecosysteem van CCS waar innovatieve oplossingen van derden uit een AppCenter kunnen worden afgenomen. De Marketplace van CSS is overigens genomineerd voor de EFMA Accenture Innovation in Insurance Award 2019.

Tinder

Ook voor mede-initiatiefnemer Roger Peverelli van Digital Insurance Agenda (DIA) en spreker tijdens de kennisbijeenkomst staat buiten kijf dat mobiele toepassingen de toekomst hebben. Hij legde onder meer de link met de datingapp Tinder, waarop miljoenen mensen actief zijn die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een relatie, om aan te geven hoe mobiel de hedendaagse consument is. En vooral ook hoe bereid deze is om informatie over zichzelf prijs te geven.

Beloning in vorm van muziek

Alle data die zo wordt gegenereerd, kan weer voor een breed scala aan verzekeringstoepassingen worden ingezet. Als voorbeeld noemt hij de app van een Aziatische verzekeraar die het rijgedrag van jongeren probeert te beïnvloeden door veilige rijders te belonen met unieke muzikale nummers van bekende artiesten. Het gaat hier om muziek die uitsluitend via de app beschikbaar is. En veilig rijden betekent dat minder schades uitgekeerd hoeven te worden.

Referentiekader

Peverelli benadrukte dat innovatieve partijen die nog niet zo lang actief zijn op de verzekeringsmarkt in elk geval het referentiekader veranderen en voor disruptie zorgen. Hij doelt op onder meer on-demand verzekeringsplatform Trōv dat de mogelijkheid biedt losse items te verzekeren. Om het op zichzelf te projecteren: “Je vraagt je wel af of je nu niet te veel betaalt”.

Betere chauffeur

Voor Bert Brans van het Belgische bedrijf Sentiance is duidelijk dat de mobiele telefoon de meeste data genereert over wie waar is en wat hij doet. 90% om precies te zijn. De gegevens kunnen volgens hem goed worden ingezet in een app om automobilisten bijvoorbeeld veiliger te laten rijden door vast te leggen hoe iemand rijdt en daar een score aan te koppelen qua rijgedrag. “Je kunt bijvoorbeeld ook vastleggen hoe vaak iemand zijn telefoon oppakt tijdens het rijden en hem berichten sturen. Maar natuurlijk niet als hij in de auto zit.”

Het doel van dergelijke toepassingen is om betere chauffeurs op de weg te krijgen. “En wie veiliger rijdt, kan bijvoorbeeld ook een lagere verzekeringspremie krijgen”, aldus Brans. “Je kunt ook nog data over leefstijl toevoegen Al moet de privacy wel worden gerespecteerd; wij weten nooit wie de gebruikers zijn.”

Mis am:innosurance niet op 17 september

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. We kijken naar bijvoorbeeld nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.