nieuws

Van Duin (Achmea): ‘Schaal betekent niet automatisch schaalvoordeel’

Branche 1994

Het schadeverzekeringsbedrijf van Achme plukt de vruchten van inspanningen om klanten preventiemaatregelen te laten nemen. Dat zegt bestuursvoorzitter Willem van Duin naar aanleiding van de vandaag gepubliceerde jaarcijfers tegen am:web. Schaal hebben op de schademarkt is volgens hem belangrijk, maar niet zaligmakend. “Het vraagt veel managementattentie om die schaal te benutten.”

Van Duin (Achmea): ‘Schaal betekent niet automatisch schaalvoordeel’

In een toelichting op de volgens hem “prima, solide” jaarcijfers over 2018 noemt Van Duin de 12% groei in het operationeel resultaat als iets dat hem in het bijzonder tevreden stemt. Datzelfde geldt voor de klanttevredenheidsscores en de investeringen in online dienstverlening die volgens hem hun effect beginnen te hebben op het gemak waarmee klanten digitaal producten sluiten.

Profijt van Independer

Wat dat laatste betreft profiteert Achmea merkbaar van de zeven jaren dat Independer deel uitmaakte van het verzekeringsbedrijf. De vergelijker werd vorig jaar verkocht, maar heeft Achmea veel opgeleverd, verzekert Van Duin. “Toen we Independer kochten was dat aantrekkelijk omdat zij veel kennis hebben van hoe consumenten zich oriënteren voor de online aankoop van een verzekeraar. Die kennis hebben we ingebed in onze eigen online distributie. Je ziet dat nu terug in veel van onze sites, platforms en apps.”

Ratio’s bij de laagste in de markt

De premieomzet van het schadebedrijf groeide in 2018 met 2%. Schaal is belangrijk in de schademarkt, zegt Van Duin daarover. “Maar het hebben van schaal betekent niet automatisch dat je schaalvoordeel hebt. “Het vraagt veel managementattentie om die schaal te benutten.”

De bestuursvoorzitter is met name te spreken over de combined ratio (COR). Voor het tweede jaar op rij komt die op 95,5% uit. Daarmee troeft Achmea veel concurrenten af, hoewel ook andere grote verzekeraars afgelopen jaar gunstiger ratio’s konden schrijven. “Je hebt een combined ratio van rond de 95% nodig om een duurzaam gezond schadeverzekeringsbedrijf te hebben. De jaren die we achter ons hebben met ratio’s boven de 100% zijn gewoon niet duurzaam. Die adequate COR heeft deels ons resultaat in Schade bepaald, maar ook de kostenratio behoort tot de laagste in de markt.”

Preventiemaatregelen

Volgens Van Duin profiteert Achmea vooral van preventiemaatregelen. “De inspanningen om klanten te begeleiden bij het treffen van maatregelen om schade te voorkomen, zie je terug in de resultaten. Verder hebben we premiemaatregelen genomen die samenhangen met de hogere schadelast door met name klimaatschades.” De schadeafwikkeling van de januaristorm noemt Van Duin een pluspunt. “We hebben gezien dat Interpolis, Centraal Beheer en Avéro goed in staat zijn bij een grote calamiteit de klanten te bedienen. Belangrijk, want dat zorgt ervoor dat ze voor ons blijven kiezen.”

Stabiele zorgpremie

Zorg is voor Achmea de groeimotor qua premieomzet, maar op de basiszorgverzekering maakt Achmea nog steeds verlies. De geboekte voorziening van € 21 miljoen is wel een stuk lager dan de € 108 miljoen van 2017. Van Duin wil toe naar een kostendekkende zorgpremie, al was het maar omdat je anders je voorzieningen uitholt. “Uiteindelijk heeft de consument daar ook baat bij, die wil niet elk jaar een wisselende premie. Ik zie dat de koers die wij hebben uitgezet richting een kostendekkende premie door de markt wordt gevolgd.” De vraag of dat betekent dat volgend jaar een voorziening niet meer nodig is, vindt Van Duin te vroeg komen. Hij wil nog niet speculeren over de pricing.

Vivat

Gevraagd naar hoe hij kijkt naar het verkoopproces van Vivat, waarbij verschillende concurrenten als kopers worden genoemd, zegt Van Duin enkel de ontwikkelingen te volgen. Het Nederlandse verzekeringslandschap gaat er na verkoop hoe dan ook anders uitzien. Hoewel een buitenlandse of een binnenlandse koper en een verkoop in zijn geheel of in delen ook verschillende gevolgen kunnen hebben op Achmea’s marktpositie, laat hij zich niet uit over een voorkeur. “Onze positie is buitengewoon sterk. Wij kijken alleen naar onze eigen strategie, de uitkomst van de verkoop is daarvoor niet van belang.”

Van Duin sluit overigens niet uit dat ook Achmea nog betrokken raakt bij een transactie. “Voor de uitvoering van onze strategie is een transactie niet nodig. Het heeft dus niet onze eerste prioriteit. Maar als delen van Vivat op de markt komen en wij worden benaderd, dan zullen we daar goed naar kijken.”

Reageer op dit artikel