Uit de rechtszaak die Univé+ samen met een ICT-medewerker aanspande, blijkt dat er bezuinigd moest worden bij deze regionale Univé. Die organisatie is overigens per 1 januari van dit jaar gefuseerd met Univé Hollands Noorden. De nieuwe combinatie heet Univé Noord-Holland, die volgens een woordvoerder nu een van de meest florerende regionale Univés is. Univé werd er in 2014 en 2016 door toezichthouder DNB op gewezen dat het bedrijfsmodel naar de toekomst onder druk staat. Het kostenniveau moest omlaag om verlies te voorkomen.
Anticiperen op kostenverlaging
“Verder heeft Univé uitgelegd dat een aantal regionale Univé-kantoren in 2015 een negatief resultaat heeft laten zien bij brandverzekeringen, en dat het merendeel van die kantoren verlieslatende activiteiten heeft uit bemiddelingsactiviteiten. Ook heeft Univé uiteengezet dat een teruggang in inkomsten wordt verwacht en dat zij daarop moet anticiperen door kostenverlaging”, aldus het vonnis van de kantonrechter in Alkmaar.
Versobering kantine
Inmiddels heeft de regionale Univé maatregelen genomen waarbij de broekriem is aangehaald. “Het gaat onder meer om de wijziging in de Autoregeling 2015, de sluiting van negen verzekeringswinkels, de verhuur van een deel van het hoofdkantoor, de versobering van de kantinefaciliteiten, het intern uitvoeren van de salarisadministratie en het verlagen van de personeelskorting op hypotheekadvies.”
Ondergrens zakelijke kilometers
Die eerste maatregel, de wijziging van de autoregeling, was tegen het zere been van een ICT-medewerker. Hij moest na 14 jaar afstand doen van een leaseauto. Een tijd lang reed hij nog veel zakelijke kilometers tussen de verschillende Univé-locaties, maar na centralisatie van de ICT-afdeling is dat de laatste jaren sterk afgenomen. Hij komt niet meer uit boven de ondergrens van 10.000 kilometer per jaar, zoals die in de nieuwe Autoregeling is opgenomen.
Eenzijdige wijziging
Bij de kantonrechter betoogde hij dat Univé hem zijn leaseauto, waarmee hij ook privékilometers mocht maken, niet zou mogen afnemen. Het gaat immers om een arbeidsvoorwaarde en die mag niet eenzijdig gewijzigd worden, stelt hij.
De kantonrechter stelt hem in het ongelijk. De leaseauto moet inderdaad gezien worden als arbeidsvoorwaarde, maar in de autoregeling is een eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen. Door de berijdersovereenkomst te tekenen is de autoregeling bovendien onderdeel geworden van zijn arbeidsovereenkomst.
Zwaarwegend belang
Het schrappen van de leaseauto zou Univé jaarlijks bijna € 12.000 besparen. Daarbovenop bespaart het bedrijf met de regeling nog meer, omdat er minder werknemers in aanmerking komen voor een leaseauto. Een zwaarwegend belang, stelt de rechter. Zwaarwegender dan het belang dat de man bij de auto heeft.
“Naar het oordeel van de kantonrechter leveren de door Univé genoemde omstandigheden een voldoende zwaarwegende reden op voor de wijziging in de Autoregeling 2015 en de beëindiging van de verstrekking van de leaseauto aan [gedaagde]”, aldus het vonnis. “Immers, als Univé geen maatregelen neemt om het kostenniveau terug te dringen, dreigen financiële problemen voor haar onderneming en komt de naleving van eerdergenoemde richtlijnen van de Nederlandse Bank in gevaar.”
De man moet zijn auto eind deze maand inleveren. Univé compenseert hem met een afbouwregeling twee jaar lang voor het verlies van de leasewagen.
Zaak tegen Rabobank
Vorig jaar wilde ook Rabobank leaseauto’s afnemen van medewerkers. De bank wilde dat eveneens doen om kosten te besparen, maar in die zaak zag de rechter geen zwaarwegende redenen. Rabo moest de 25 procederende werknemers een leaseauto ter beschikking blijven stellen.