nieuws

Reaals ‘Foutje, bedankt’ meest gebruikte reclameslogan

Branche 2126

Foutje, bedankt van verzekeraar Reaal is de meest gebruikte reclameslogan op sociale media. Vandaag is de top 100 van meest gebruikte reclamezinnen bekendgemaakt. Reaal komt daar nogmaals in voor, namelijk op plek 93 met Reaal regelt het allemaal.

Reaals ‘Foutje, bedankt’ meest gebruikte reclameslogan

Coosto, dat alles in kaart brengt wat op sociale platformen gebeurt, heeft de top 100 samengesteld. Dit op verzoek van Jaap Toorenaar, de auteur van het boek Hoe verzinnen ze het dat dinsdag verschijnt. Hierin staat de top 100 en komen de bedenkers van ‘onvergetelijke’ reclames aan het woord.

Even Apeldoorn bellen

Tussen 1 januari 2009 en 1 november 2018 is geturfd hoe vaak bepaalde reclamezinnen zijn gebruikt.  De winnaar werd ruim 66.000 keer genoemd. In de top 3 staan maar liefst 2 verzekeraars. De derde plaats is voor Even Apeldoorn bellen van Centraal Beheer, de slogan kwam meer dan 58.000 keer voor op social media.

Het Zwitserlevengevoel van Zwitserleven, dat net als Reaal onder vlag van Vivat opereert, staat op plaats 25. De Hypotheker staat op de 35e plek met Jazeker. De Hypotheker. Een aandeel van elkaar van Rabobank moet het doen met plek 64.

Victoria Vesta

De naam Victoria Vesta is inmiddels weliswaar verdwenen uit verzekeringsland, maar de verzekeraar die in Nationale-Nederlanden is opgegaan, staat wel in de top 100 met de slogan Meer verstand van verzekeren. Deze staat op plaats 77, op 78 gevolgd door Groot geworden door klein te blijven van de SNS Bank. De Postbank, nu ING, staat op 92 met Giroblauw past bij jou.

Meneer Van Looy

De Reaal-campagne handelt rond  klant, meneer Van Looy, gespeeld door Rijk de Gooyer. Hij meldt zich met slecht nieuws bij zijn verzekeringsadviseur. Hij is een kostbaarheid kwijt. “Dat is niet zo mooi, meneer Van Looy”, zegt de Reaalman. “Dat is zeker niet zo mooi”, reageert De Gooyer. “Voor u. Ken ik effe vangen?’ Helaas zit het vermiste voorwerp nog om zijn pols of staat het op zijn hoofd.

Reaal-campagne

De campagne liep in de jaren negentig zes jaar lang. Rob Sluijs, destijds artdirector bij het bureau KKBR, was samen met copywriter Ton Druppers verantwoordelijk is voor de Reaal-campagne. In het boek gaat Sluijs terug in de tijd. “Reaal moet nog geïntroduceerd worden, het is net voortgekomen uit een fusie tussen Concordia en De Centrale, een verzekeraar van de vakbond.”

Reaal klopte bij het bureau aan, omdat de succesvolle campagne Meer verstand van verzekeren van Victoria Vesta eveneens uit de koker van het bureau kwam. “Reaal lijkt op Victoria Vesta en werkt ook met maatschappijgebonden agenten, niet met onafhankelijke tussenpersonen.”

Verzekeringscampagnes

In het boek ruim aandacht voor campagnes uit de verzekeringswereld. Aan Victoria Vesta’s Meer verstand van verzekeren wordt ook een heel hoofdstuk gewijd, evenals aan het Even Apeldoorn Bellen van en het Zwitserlevengevoel. De campagnes Zeker Delta Lloyd en de Paarse krokodil van Ohra komen ook terug in de publicatie.

Calvé-pindakaas

De auteur van het boek Jaap Toorenaar is reclameman en publicist. Hij is medebedenker van de eveneens populaire Calvé-pindakaas-commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als Een beter milieu begint bij jezelf en De maatschappij. Dat ben jij.

Reageer op dit artikel