nieuws

Online verkoop verzekeringen plust 15%

Branche 2592

De verzekeringsmarkt zit op internet nog altijd in de lift. Vorig jaar is de verkoop van verzekeringen 15% hoger uitgekomen dan in 2017, meldt GfK op basis van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online verkoop verzekeringen plust 15%

De totale online consumentenbestedingen zijn vorig jaar naar schatting met 10% gegroeid tot € 23,7 mld. GfK kan alleen een schatting doen omdat de rekenmethode vorig jaar is aangepast. Die nieuwe methode, die nu meer is gebaseerd op kassagegevens en minder op opgaven van consumenten, zorgt ervoor dat voor de categorieën Kleding, Schoenen & Lifestyle, Speelgoed en Home & Garden geen vergelijking met eerdere jaren kan worden gemaakt. GfK telde vorig jaar in totaal 242 miljoen online aankopen, gedaan door 13,5 miljoen consumenten. Dat is – onder voorbehoud van vertekening door de nieuwe rekenmethode – een plus van 20% in aantal aankopen. “In 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor.”

Producten vormen de meerderheid van de online aankopen: die zijn goed voor een omzet van € 13,1 mld. Volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen is het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector 9,6%. In de dienstensector speelt internet een veel grotere rol: van alle diensten wordt nu 79% online afgenomen, tegen 77% in 2017. Volgens GfK is het vierde kwartaal een sterke motor in de omzet: “82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017), goed voor een bedrag van € 3,5 mld.”

Verzekeringen vijfde groeimarkt

De voedselbranche is de sterkste stijger met een omzetgroei van 24%, al is dat lager dan de 35% van 2017. Het aantal online aankopen is met +31% wel harder gestegen dan in 2017 (+25%). De branche Verzekeringen boekt de op vier na sterkste omzetstijging op internet. Behalve Voedsel groeien ook pakketreizen (20%), telecom (18%) en health & beauty (17%) sterker. Het is voor het eerst sinds het laatste kwartaal van 2016 dat verzekeringen bij de vijf sterkst groeiende segmenten zit. In 2014 repte Thuiswinkel.org zelfs van een omzetdaling op de online verzekeringsmarkt.

De groeipercentages over 2018 liggen wel een stuk lager dan in eerdere jaren, al kan dat te maken hebben met de nieuwe manier van rekenen. De categorie ‘health & beauty’ groeide in 2017 bijvoorbeeld nog met bijna 50%.

Op weg naar mobile first

In het laatste kwartaal van 2018 is 35% van de online aankopen gedaan via de smartphone. Dat was een jaar eerder nog 28%. De smartphone wordt inmiddels vaker gebruikt dan de desktop op de lijst van meest gebruikte apparaten tijdens online winkelen. De laptop gaat met 50% nog altijd aan kop, het gebruik van de tablet stagneert en blijft 24%.
Overigens wordt de telefoon nog niet voor al te grote aankopen gebruikt: in termen van bestedingen is het aandeel van de smartphone over de laatste drie maanden van 2018 nog een bescheiden 12% (een jaar eerder: 9%).

Reageer op dit artikel