nieuws

MijnGeldzaken belooft ‘robo-advies’, maar informeert slechts

Branche 1383

Consumenten die via het online platform MijnGeldzaken.nl hun Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst uploaden, krijgen een jaarlijks terugkerend financieel plan van de website. Als er problemen worden gespot, dan ziet de gebruiker een oranje of rood stoplicht in beeld. De website noemt dat in het persbericht robo-advies, maar in feite gaat het alleen om het informeren van de gebruiker. Volgens oprichter Maarten Luiken is robo-advies echter spreektaal.

MijnGeldzaken belooft ‘robo-advies’, maar informeert slechts

In het persbericht over de update omschrijft het platform de dienstverlening als volgt: “Stoplichten, grafieken en een cijfer tonen of er problemen te verwachten zijn. De gebruiker krijgt antwoord op de vraag: Heb ik het goed geregeld voor nu en later, of moet ik wat doen? […] Bij problemen geeft MijnGeldzaken.nl op de gebruiker afgestemde tips (robo-advies) over hoe deze op te lossen zijn.”

Financieel inzicht

“Het is ríchting robo-advies”, zegt Luiken gevraagd naar wat zijn dienst precies doet.  “Het woord advies is half besmet geraakt, maar dat is niet wat wij doen. Wij geven financieel inzicht met tips.” Luiken ziet er geen probleem in dat hij spreekt van robo-advies, terwijl hij feitelijk informeert. “Wat is de definitie van robo-advies? In het taalgebruik van consumenten is wat wij doen robo-advies.”

Per minuut

Als uit de gegevens van de gebruiker volgt dat het interessant kan zijn om een financieel product te sluiten, dan wordt de consument doorgestuurd naar een aangesloten financieel planner. De kosten van die menselijke adviseur kunnen afgerekend worden per minuut. Omdat de consument zelf al veel voorwerk gedaan heeft, liggen de tarieven volgens Luiken ongeveer de helft lager dan bij traditioneel financieel advies.

Pensioenwegwijzer

MijnGeldzaken heeft voornamelijk gebruikers die via een werkgeverstraject van de dienst gebruikmaken. Volgens Luiken heeft het platform enkele tienduizenden actieve gebruikers. In 2016 won het platform de PensioenWegwijzer, de prijs voor het beste initiatief omtrent pensioencommunicatie.

Update 15:45: Hoewel robo-advies genoemd wordt in het persbericht, wordt de term volgens Luiken niet uitdrukkelijk naar consumenten gecommuniceerd.

Reageer op dit artikel