nieuws

Veldsink: ‘Zakelijke portefeuille wacht hetzelfde lot als levenmarkt’

Branche 3838

Vertrekkend directeur Jan Veldsink van Veldsink Groep vreest dat provisietransparantie vooral slecht uitpakt voor de zakelijke schadeportefeuille. In de rubriek Het Consult in am:46 zegt hij te verwachten dat de zakelijke portefeuille hetzelfde lot is beschoren als de levenmarkt, advies voor uitvaartverzekeringen en de AOV-markt.

Veldsink: ‘Zakelijke portefeuille wacht hetzelfde lot als levenmarkt’

“Op het moment dat je bij een ondernemer vertelt wat je aan hem verdient, lok je discussie uit”, zegt Veldsink, die onlangs aankondigde binnenkort te stoppen als directeur van Veldsink Groep. “Iedere ondernemer zal vragen of het minder kan. Daar moet je je op voorbereiden: wat betekent dit voor mijn portefeuille?”

Tegen actieve transparantie op schadeverzekeringen ingaan heeft volgens Veldsink al geen zin meer. Hij ziet het als een gelopen koers. “De politiek wil dit niet horen. We zijn een roepende in de woestijn.”

Realistische beloning

Veldsink sprak tijdens Het Consult over de aan- en verkoop van assurantieportefeuilles. In de paneldiscussie kwam ook de invloed van provisietransparantie op de waarde van de portefeuille aan de orde. Volgens portefeuillemakelaar Willem Haasnoot van Haasnoot & Adriaanse Bedrijfsadviseurs hoeven adviseurs niet direct te vrezen. “De gemiddelde portefeuille bestaat voor 80 tot 85 procent uit particuliere klanten. Ik denk dat geen intermediair zich hoeft te schamen voor de beloning op zijn particulier portefeuille.”

Als je klanten hebt waaraan je onredelijk verdient, had je die beloning eigenlijk al moeten verlagen

Ook zelfstandig adviseur Roland van Kemenade, die onlangs zijn kantoor Verberkmoes verkocht aan Veldsink, is niet al te pessimistisch. “Als je je onderneming goed runt, weet je al of er klanten in je portefeuille zitten die druk op de beloning gaan uitoefenen. En als je klanten hebt waaraan je onredelijk verdient, had je die beloning eigenlijk al moeten verlagen. Wie zijn portefeuille goed beheert, kan ook aantonen dat de beloning realistisch is.”

Beter weten waar je instapt

Desalniettemin is het panel het erover eens dat provisietransparantie een drukkend effect gaat hebben op de waarde van een assurantieportefeuille. Als je omzet omlaag gaat omdat je laat zien wat je verdiensten zijn, gaat ook je rendement omlaag, aldus Mark van de Stolpe van SB Groep Verzekeringen. “En een lager rendement is een lagere waarde van je bedrijf.”

Veldsink ziet voor het koopproces ook nog een ander gevolg van provisietransparantie en waardedaling. Kopers zullen volgens hem meer informatie willen inwinnen om de risico’s van een portefeuille goed te kunnen taxeren. “Nu vraag je vaak naar de tien grootste klanten. Dat worden misschien wel de vijftig grootste, of honderd. Je moet beter weten waar je instapt.”


In de rubriek Het Consult geeft een panel van deskundigen tips over een ondernemersvraag van een adviseur. Veldsink, Van Kemenade, Haasnoot en Van de Stolpe bespreken waarop kopers en verkopers moeten letten bij portefeuilleoverdracht. Het complete artikel verschijnt in am:46. Het magazine ploft vrijdag 15 februari op de mat. Heeft u ook een vraag voor Het Consult, mail dan naar redactie@amweb.nl.

Reageer op dit artikel