De financiële sector is de enige branche met een Sociale Agenda. Wat maakt het zo uniek?
“Een sociale agenda is een middel dat niet veel wordt ingezet in de arbeidsverhoudingen in Nederland. Van mijn FNV-collega’s ben ik de enige die hiermee terugkomt. Sommigen zullen misschien vragen wat we hieraan hebben. Maar dit is iets voor de lange termijn. Ik ben er voor de werknemers en ik denk dat werknemers hier ontzettend veel aan hebben. Uniek vind ik ook dat we als branche in staat zijn elkaar te vinden. Het weerspiegelt de arbeidsverhoudingen in onze sector. Die zijn niet gepolariseerd.”
Wat is volgens u de belangrijkste winst geweest van de vorige Sociale Agenda die liep van 2014 tot en met 2018?
“Het bewustzijn voor duurzame inzetbaarheid dat we hebben gecreëerd. Als je ziet hoe het is gaan leven in de sector. In de branche-cao zit bijvoorbeeld een duurzaam-inzetbaarheidsbudget. Toen we hiermee begonnen werden we daar niet vaak over gebeld. Maar tegenwoordig krijgen we er vragen over. ‘Mag ik daar zelf over beslissen?’ Ja, daar mag je zelf over beslissen. Hiervoor werden mensen pas met duurzame inzetbaarheid geconfronteerd op het moment van ontslag. Pas dan konden wij onze duurzame inzetbaarheidsagenda uitrollen. Dat is eigenlijk al te laat. Nu is vrijwel iedereen in de sector ervan doordrongen dat je een plan B moet hebben. Omdat je weet dat er gedigitaliseerd wordt. Omdat je weet dat de verzekeringsmarkt een vechtmarkt is. Zekerheden zijn er niet meer.”
Bestuurders van ondernemingen gaan benchmarken en vinden dat ze te weinig verdienen”
De Sociale Agenda moet verzekeraars aansporen om te zorgen dat hun medewerkers arbeidsmarktwaarde blijven houden. Doet FNV Finance ook iets om dat te bereiken?
“Wij hebben een loopbaanspreekuur voor onze leden. We houden voorlichtingsbijeenkomsten over employability. En binnenkort gaan we voor de hele bedrijfstak loopbaanscan aanbieden. De Aegons en NN’s zullen zeggen dat ze dat tien jaar geleden al deden. Maar wij moeten faciliteiten bouwen zodat die kleinere verzekeraars die geen uitgebreide HRM-afdeling hebben, daar ook gebruik van kunnen maken. En straks kunnen ze dat met de loopbaanscan ook.”
De punten uit de sociale agenda worden goed opgepakt door de branche. Behalve als het gaat om beloningsverhoudingen in de top. Hoe komt dat?
“Wij hebben geconstateerd dat de Sociale Agenda vooral in de HR-kamer blijft hangen en moeilijk doordringt tot de raden van bestuur en raden van commissarissen. Dat komt ook omdat die beloningsverhoudingen soms plaatsvinden in een internationale context. De grote verzekeraars zijn internationale spelers. Dat is een heel ander speelveld dan nationaal. Na de financiële crisis werden de beloningen aangepast. Nu zie je een soort restauratie optreden. Bestuurders van ondernemingen gaan benchmarken en vinden dat ze te weinig verdienen. Dat is gewoon een gevoelig onderwerp. Ook voor onze achterban trouwens. Interne beloningsverhoudingen staan dus nog steeds op de agenda.”
Wat moet er bereikt zijn in 2021 waardoor u een tevreden vakbondsbestuurder bent?
“Vanuit het werknemersperspectief zou ik willen dat de dynamiek in de sector uiteindelijk zodanig is dat werknemers kunnen vaststellen dat ze gewoon een gewilde partij zijn op de arbeidsmarkt. Dat je multi-inzetbaar bent. En dat je geïnvesteerd hebt in een plan B. Dat je bij wijze van spreken tegen je werkgever kunt zeggen: ik heb voor jou ook tien anderen.”