De belangrijkste winst van het plan vindt De Jong het onderscheid dat er gemaakt wordt tussen advies en verkoop. Maar dat staat of valt volgens hem met de uitwerking, want ook daar is nog niet alles uitgekristalliseerd. "De vraag is of je als medewerker van een bank of verzekeraar jezelf verkopend adviseur mag noemen. Of mag je het woord advies helemaal niet meer gebruiken? Dat is nog niet duidelijk."
Verschil
Boven de verkoop zit het advies. Hoekstra maakt onderscheid tussen zelfstandig advies en onafhankelijk advies, omdat een zelfstandig adviseur volgens hem niet altijd kwalificeert als onafhankelijk. De Jong verwacht dat het voor een buitenstaander lastig te begrijpen wordt wat nu precies het verschil wordt tussen die twee.
Toereikend
Voor een objectief en volgens de nieuwe uitleg dus onafhankelijk advies, is het noodzakelijk dat er een toereikend aantal producten vergeleken wordt. De Jong heeft zijn twijfels of een klant bijvoorbeeld overweg kan met de term toereikend. "De les uit het verleden is dat we heel veel communiceren, maar dat het maar de vraag is of de consument het snapt. Dat is met het dienstverleningsdocument en de financiële bijsluiter wel gebleken." De Jong zou er daarom voor pleiten voor een simpeler onderscheid: dat tussen verkoop en advies. "Nu krijg je drie varianten. Dat maakt het voor een consument al lastiger."
Visie
Hoe de consument zelf aankijkt tegen de advisering en distributie van financiële producten, volgt ook niet uit het plan. De Jong gaat er vanuit dat de visie van de consument wel meegenomen wordt in het besluit. "Wat verwacht een consument van onafhankelijkheid? Kunnen zij het onderscheid maken? Dat zou een interessant onderzoek zijn."