nieuws

Top100 #32 Vrieling: ‘Over een paar jaar stappen verzekeraars de taxibranche weer in’

Branche 2435

Met een brede portefeuille en niet alleen de krenten uit de pap wil Vrieling Adviesgroep uit de regio Zwolle komende jaren autonoom blijven groeien. Met grote overnames en een strategie gericht op snelle groei heeft het familiebedrijf niet veel op. Het bracht het 70-jarige kantoor al naar plek 32 in de top 100. Het laten lopen van moeilijke risico’s door verzekeraars, is volgens Japser Vrieling iets dat wel weer bijtrekt.

Top100 #32 Vrieling: ‘Over een paar jaar stappen verzekeraars de taxibranche weer in’

“Snel het rendement van een organisatie verhogen is niet moeilijk, dat kan bij wijze van spreken morgen”, zegt Jasper Vrieling, derde generatie aan het roer van de adviesgroep die in 1949 door zijn opa werd opgericht. “Maar daar hol je wel het bedrijf mee uit. Dan krijg je een organisatie die niet nog eens 20 of 30 jaar mee kan.” Volgens de commercieel directeur schuilt het onderscheid tussen een familiebedrijf en veel andere ondernemingen in de langetermijnvisie. Continuïteit is het toverwoord. “Daar is winst voor nodig, en groei. Maar geen winstmaximalisatie op de korte termijn. Een manager die ergens voor 3 tot 5 jaar wordt aangesteld wil zijn doelen op die termijn realiseren. Bij ons wordt niet alleen gestuurd op het rendement voor volgend jaar. In een familiebedrijf leg je andere prioriteiten.”

Autonome groei

Vrieling werkte eerst vijf jaar bij NN voor hij in dienst trad van het familiebedrijf in de regio Zwolle, Dedemsvaart en Hardenberg. “Ik heb altijd een grote betrokkenheid getoond bij het bedrijf, maar ik wilde eerst een eigen carrière opbouwen.” Gestaag groeide Vrieling afgelopen jaren naar een plek in de top 40. Het bedrijf deed enkele kleine overnames: eenmanskantoren en assurantieportefeuilles van makelaardijen. In 2016 nam het de pensioenportefeuille van ABN Amro over. Maar hoofdzakelijk richt het kantoor zich op autonome groei, benadrukt Vrieling, in tegenstelling tot sommige andere top 100-partijen die volume kopen bij de concurrentie. “De tijd zal uitwijzen wat de meest wijze strategie is”, zegt hij.

Je moet omvang houden om interessant te blijven. Vijf jaar geleden was dat een ander getal dan nu

“Je moet wel omvang houden om interessant te blijven. Vijf jaar geleden was dat een ander getal dan nu. En over nog eens vijf jaar zal het opnieuw anders zijn”, krijgt hij bijval van volmacht-
directeur Fernando Buitenhuis. Wet- en regelgeving en ICT vragen investeringen die alleen bij voldoende volume haalbaar zijn. “Je kunt wel iemand op de AVG zetten, maar met 1.000 klanten ga je die investering niet terugverdienen.”

Campers

Door een kleine overname van een portefeuille met daarin veel camperpolissen specialiseerde Vrieling zich afgelopen 20 jaar in deze niche. Drie jaar geleden kwam daar de oldtimerverzekering bij. Voordeel van een niche is volgens Camiel Slot, directeur particulier, dat je met de hele keten afspraken kunt maken. “Met dealers en specialisten hebben we een mechanisch slot laten ontwikkelen voor campers. Die is nu in de polisvoorwaarden als eis opgenomen”, vertelt Slot. “Daarmee hebben we het aantal camperdiefstallen flink kunnen beperken van 20 per jaar naar 2 in het lopende jaar. Een enorme daling van de schadelast is voordelig voor ons natuurlijk, maar ook voor de klant. Een camperrijder heeft niets aan een schade-uitkering, hij wil zonder stress op vakantie.”

Volgens Slot is deze samenwerking illustratief voor de overgang van onderscheid op product naar onderscheid op service en preventiediensten, een ontwikkeling die je in de hele branche ziet. Advies wordt daardoor alleen maar belangrijker, zegt Jasper Vrieling. Hij wijst ook op een andere ontwikkeling die het kantoor doormaakt. “Met de groei van dienstverlening zullen onze inkomsten uit abonnementen verder groeien.” Vrieling denkt echter niet dat het einde van het provisietijdperk nabij is. Bedrijfsmatig zou provisie afschaffen geen onoverkomelijk probleem vormen, daar kun je je aan aanpassen, zegt hij. “Maar maatschappelijk gezien zou ik het jammer vinden. Het begrip ‘draagt elkanders lasten’ zit in provisie. Je ziet bij hypotheek- en pensioenadvies dat de toegankelijkheid van advies er op achteruit is gegaan.”

Als je alleen de krenten uit de pap haalt, kies je ervoor dat je klanten met heel specifieke risico’s niet meer kunt helpen

Krenten uit de pap

Vrieling ziet snelle groeiers de markt betreden die met eenvoudige producten snel een hoog rendement willen halen. Hij past daarvoor. “Net als de gemiddelde intermediair willen wij een brede portefeuille. Op sommige polissen maak je verlies, maar in de mix kan dat. Als je alleen de krenten uit de pap haalt, kies je ervoor dat je klanten met heel specifieke risico’s niet meer kunt helpen. We willen dat onze klantengroep een afspiegeling van de maatschappij is.”

Dat ook verzekeraars steeds meer ‘moeilijke’ risico’s laten liggen als onverzekerbaar, is volgens hem iets dat weer voorbijtrekt. “We hebben er natuurlijk geen gemak van als verzekeraars alleen maar voor bulk gaan, maar ik maak me niet te veel zorgen. Het is vooral vervelend voor de individuele klant. Je zult maar een taxibedrijf hebben en per 1 januari geen dekking kunnen vinden. Dan staan na 31 december je auto’s stil. Maar maatschappijen die nu nee zeggen tegen de taxibranche, stappen er over een paar jaar weer in. Als verzekeraars zien dat er voor taxi’s of een ander risico een niche is ontstaan waar geld wordt verdiend, gaan ze die markt ook weer op. Deze golfbewegingen heb je steeds gezien, en die zullen blijven terugkeren.”

Dit interview verscheen eerder in AM45 met daarin ook de complete am:top 100 grootste intermediairbedrijven. U leest het blad hier online. Losse nummers nabestellen kan via onze webshop.

Reageer op dit artikel