nieuws

‘Gematigde review leidt tot hogere conversie dan vijf sterren’

Branche 1043

Adviseurs zouden meer waarde moeten hechten aan 4 sterren bij Advieskeuze.nl of een 8 bij Independer dan aan de ‘perfect score’ van 5 of 10. Althans als onderzoek naar de reviews van cafés, carpoolservices en mueslirepen ook opgaat voor financieel advies.

‘Gematigde review leidt tot hogere conversie dan vijf sterren’

Een gematigde review is in veel gevallen overtuigender dan een heel positieve (of negatieve). Dat blijkt uit een wetenschappelijke publicatie van onderzoekers Daniella Kupor en Zakary Tormala, waar online marketeer Daniel Kuipers over blogt op marketing- en communicatieplatform Frankwatching. “Dat houdt in dat je misschien wel meer conversies behaalt met een kritische beoordeling dan lovende woorden”, aldus Kuipers.

Meer koffie

In hun studie tonen Kupor en Tormala aan dat mensen eerder geneigd zijn een café te bezoeken dat 9 uit 10 scoort dan een café met een review van 10/10. Bovendien zijn ze bereid ook nog eens meer kopjes koffie te bestellen bij de horecagelegenheid met een 9. Als er veel extreem positieve beoordelingen zijn, geloven consumenten dat over een gematigde (en daardoor afwijkende) review meer is nagedacht, licht Kuipers toe.

Of dit effect ook geldt voor reviews over financieel adviseurs, vermeldt het artikel niet. Maar het blijkt in ieder geval toepasbaar in meerdere branches. De wetenschappers vonden ook een sterker effect van gematigde recensies over carpoolservices, pennen en mueslirepen. En vooral bij producten of diensten waar mensen langer over nadenken, zijn gematigde beoordelingen overtuigender.

Geloofwaardiger beeld

Overigens zijn ook voor vergelijkingssites de perfecte scores een doorn in het oog. In een woud met enkel negens en tienen, kan een consument nog nauwelijks een goede keus maken. Begin dit jaar gaf Independer aan strenger op te gaan treden tegen partijdige of beïnvloede reviewscores. En kort daarvoor was Advieskeuze.nl al begonnen met een pilot voor betrouwbaardere recensies.

Advieskeuze.nl werd onder vuur genomen door consumenten-tv-programma Kassa. Die noemde het ongeloofwaardig dat de site volstaat met rapportcijfers boven de 9. In een reactie daarop gaf oprichter Christian Bouter aan op zoek te zijn naar een manier om “een meer representatief en geloofwaardiger beeld van de klanttevredenheid over dienstverleners in de financiële branche” te creëren.

Reageer op dit artikel