Een kwart van de advieskantoren deed niet op tijd of helemaal geen melding van een incident. Een deel had bovendien geen incidentenregister, terwijl dat verplicht is. De AFM denkt dat dit beeld exemplarisch is voor de hele intermediaire markt in Nederland, laat een woordvoerder weten. De 40 bezochte kantoren zijn een doorsnede van de branche: van klein tot groot en verspreid over het hele land.
Onwetendheid
Adviseurs en bemiddelaars zijn verplicht om de AFM op de hoogte te stellen van overtredingen van de Wet financieel toezicht (Wft) en andere incidenten die zij bij hun werkzaamheden tegenkomen. Ook zijn zij verplicht om beleid te hebben met betrekking tot het vastleggen van incidenten. Volgens de toezichthouder is dit onder meer van belang om te kunnen leren van incidenten en herhaling te voorkomen. Dat niet alle kantoren een incidentenregister hebben, komt voornamelijk voort uit onwetendheid, aldus de AFM.
Bij twijfel: melden
Onder een incident verstaat de Wft ‘een gedraging of een gebeurtenis die een ernstig gevaar vormt voor de integere uitoefening van het bedrijf van een financiële onderneming’. De AFM zegt er begrip voor te hebben dat wetgeving met open normen het voor adviseurs lastig maakt te beoordelen of een incident moet worden gemeld. De toezichthouder roept daarom op bij twijfel altijd contact op te nemen.
“Voor goed toezicht is het noodzakelijk dat de AFM tijdig op de hoogte is van zaken die de integriteit van een onderneming bedreigen. Mogelijke misstanden in de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van ondernemingen waarmee wordt samenwerkt, moeten ook worden gemeld. Deze verplichting valt onder de ketenverantwoordelijkheid”, aldus de toezichthouder.