nieuws

Top100 #1 Marc van Nuland (Aon) ‘Door onze omvang kunnen we krachtiger agenderen’

Branche 4544

Noblesse oblige, dus heeft Aon als de kersverse nummer 1 in de am:top 100 een visie op de branche. Bijvoorbeeld als het gaat om de terugtrekkende beweging die verzekeraars maken in de CAR-markt en bij het verzekeren van wagenparken. “Het is in het belang van iedereen dat die markten ‘in all fairness’ in stand blijven”, aldus CEO en Country Manager Marc van Nuland.

Top100 #1 Marc van Nuland (Aon) ‘Door onze omvang kunnen we krachtiger agenderen’

Het interieur van het Aon-pand in hartje Rotterdam staat flink in de steigers. Losse kantoren worden ingeruild, ook de directie heeft straks alleen nog een flexplek in de kantoortuin waar frisse schakeringen van rood en wit overheersen. Overleggen met een collega doe je in een van de strakke zithoekjes. “De verbouwing staat los van onze overname van UMG, maar het komt wel goed uit dat we in het integratietraject nu direct overal het Aon United-concept kunnen uitrollen”, vertelt Van Nuland.

Precies een jaar geleden nam het toch al aanzienlijke Aon UMG over om daarmee veruit de grootste verzekerings- en risicoadviseur van Nederland te worden. Met de integratie is Aon volgens cfo Rogier Sparreboom nu halverwege. “In juli wist iedereen of en waar hij of zij in de nieuwe organisatie terecht zou komen. In september zijn we begonnen met de rebranding naar Aon van de verschillende producten en diensten.”

Landelijke dekking

Het oorspronkelijke plan om van 39 gecombineerde vestigingen van Aon en UMG terug te gaan naar 12 is zelfs nog wat aangescherpt, de losse vestigingen van Meeùs Rotterdam en Den Haag gaan ook sluiten waarna er tien locaties overblijven. Van Nuland: “Daarmee hebben we nog steeds een goede landelijke dekking. Het was voor de overname al zo dat klanten nauwelijks nog de kantoren bezochten. Nu hebben we een heel mooie portefeuille met meer dan 1 miljoen particuliere klanten en is het qua schaalgrootte een stuk aantrekkelijker om te investeren in oplossingen om die klanten digitaal zo goed mogelijk te bedienen. Het client facing platform dat we al hadden voor onze affinity-verzekeringen gaan we ook uitbreiden naar het mkb.”

Van botsende culturen tussen de voormalige UMG-bedrijven en Aon is volgens Van Nuland geen sprake. “Dat komt ook omdat er deels een nieuwe organisatie is ontstaan. Aon was vooral grootzakelijk actief en richtte zich daarnaast op affinity, kleinzakelijk en particulieren. Bij UMG was het eerder andersom, de focus lag daar veel meer op het mkb al was UMG ook grootzakelijk actief. We vullen elkaar dus prima aan.” Sparreboom: “Als er voor sommige klantgroepen sprake is van drie gelijkwaardige producten, kijken we welke oplossing het best bij de klant past. Daar zijn we sinds 1 juli al mee bezig.”

Aon ziet haar aanwezigheid mondiaal als één bedrijf

Van Nuland kent de beeldvorming die er is over het “kille” en “corporate” karakter van het “Amerikaanse” Aon, versus het “gemoedelijke” van UMG en met name het “Brabantse” Meeùs. Ik ben zelf ook een Brabander”, brengt hij daartegen in. “Uiteindelijk hebben alle mensen die nu bij Aon werken één ding gemeen: het zijn stuk voor stuk zeer gedreven risicoprofessionals. Als je dan toch een verschil moet benoemen dan is het denk ik de managementstijl. Aon ziet haar aanwezigheid mondiaal als één bedrijf. Ik voer wekelijks overleg met Londen. Bij UMG was de relatie met de aandeelhouder veel minder intens.”

Beste uit twee werelden

Het nieuwe Aon Nederland probeert ook het beste uit twee werelden te halen. In Eindhoven krijgt de risico- en verzekeringsadviseur er met het voormalige IAK een partij bij die een grote expertise heeft opgebouwd in data-analyse. Tegelijkertijd profiteert die vestiging op de High Tech Campus van het mondiale Aon-netwerk. “Wij kunnen daar nu van meet af aan start-ups ondersteunen die de sprong naar het buitenland willen wagen.” Hoewel bij overnames de uitkomst vaak minder is dan de som der delen, onder meer omdat klanten afhaken, verwacht Aon dat in dit geval van 1 + 1 de uitkomst 2,5 is. Sparreboom: “Uit onderzoek onder klanten komt sinds de overname geen afwijking naar voren. Er vallen er wel eens af en er komen er wel eens bij.”

Omzetgroei

Van de voorziene structurele verlaging van de kostenbasis van het gecombineerde bedrijf van 10% zijn nu al 8 procentpunten behaald. Sparreboom verwacht in 2018 een lichte omzetgroei ten opzichte van 2017 toen de overname net rond was. Am: voorzag toen nog een gecombineerde omzet van € 393 mln, nu blijkt deze uit te zijn gekomen op € 375 mln. “Dat heeft er hoofdzakelijk mee te maken dat je ook omzet afstoot, waaronder onze activiteiten op het gebied van pensioenadministratie.”

Dat hij nu de ceo is van veruit het grootste intermediairbedrijf, is volgens Van Nuland vooral voor de buitenwacht spannend. “Het is niet het belangrijkst dat je het grootst bent, maar dat je er voor de klant bent. Wil je leading zijn dan moet je daarvoor wel alle kennis en ervaring in huis hebben.”  Bij het marktleiderschap hoort ook het zogeheten thought leadership erkent Van Nuland. “Door onze grotere omvang zien we beter ontwikkelingen in de markt ontstaan en kunnen we die krachtiger agenderen. Bijvoorbeeld de terugtrekkende beweging die verzekeraars maken in de CAR-markt en bij het verzekeren van wagenparken. Het is in ieders belang dat die markten inall fairness in stand blijven.”

Dit interview verscheen ook in AM45 met daarin ook de complete am:top 100 grootste intermediairbedrijven. U leest het blad hier online. Losse nummers nabestellen kan via onze webshop.

Reageer op dit artikel