nieuws

Scheidend Verbondsdirecteur Leo de Boer: ‘Cas is mijn liefste kikker’

Branche 4444

Het Verbond van Verzekeraars houdt vast aan haar visie dat provisie op schadeverzekeringen transparant moet zijn. Dit stelt Leo de Boer, scheidend directeur bij de brancheorganisatie, in een afscheidsinterview met am: De Boer verwacht niet dat consumenten massaal weglopen bij het intermediair als ze weten wat ze voor advies moeten betalen. 

Scheidend Verbondsdirecteur Leo de Boer: ‘Cas is mijn liefste kikker’

Een jaar geleden kwam de AFM met een pleidooi voor verplichte actieve transparantie voor de provisie op schadeverzekeringen. Een pleidooi dat direct werd ondersteund door het Verbond van Verzekeraars, hoewel al snel bleek dat niet alle Verbondsleden het eens waren met de openlijke steun voor provisietransparantie. Met name Cas Verhage van Nh1816 nam in stevige bewoordingen afstand van het voorstel, nadat hij een jaar eerder al had verkondigd dat zijn collega-verzekeraars stiekem toe werkten naar ongelijk speelveld voor henzelf en het intermediair.

Volkomen distributieneutraal

Op de vraag aan De Boer of het als verenigingsmanager niet lastig is om alle kikkers in de kruiwagen te houden antwoordt de scheidend directeur: “Cas is mijn liefste kikker. Jaar in jaar uit zijn wij met 100 tot 120 lobbydossiers bezig. In 80% van de gevallen zitten binnen no time op één lijn, in 20% van de gevallen is er meer discussie. In het geval van distributie geldt dat al onze leden er verstand van hebben. Als vereniging zijn wij volkomen distributieneutraal. Het is ons om het even voor welke methode een lid kiest. De leden verschillen onderling in hun visie op distributie, maar als het gaat om zelfregulering of wetgeving worden we uiteindelijk het altijd wel eens. Echt, wat dat betreft is het Verbond van Verzekeraars een oase van rust”, knipoogt hij.

Het is bijna 2019, je komt niet meer weg met het standpunt ‘wat de klant betaalt voor zijn dienstverlening, vertellen we niet'

De Boer benadrukt dat er wat het Verbond betreft een level playingfield moet zijn voor direct writers en het intermediair. “Tegelijkertijd moeten we af van dat loodzware kostenmodel voor distributie. Door vereenvoudiging van systemen kunnen we op dat vlak al heel veel bereiken.” De geopperde actieve transparantie voor schadeverzekeringen ziet hij niet als een middel om de kosten in de keten te drukken maar als een teken des tijds. “De maatschappelijke trend wint altijd. Het is bijna 2019, je komt niet meer weg met het standpunt ‘wat de klant betaalt voor zijn dienstverlening, vertellen we niet’. Hoe je vervolgens invulling geeft aan die transparantie is vers 2.”

Duurzaamheid in de keten

“Wij huldigen het standpunt dat duidelijk moet zijn dat er provisie wordt betaald. Dat vergroot de duurzaamheid in de keten omdat de verschillende rollen naar de klant toe helder zijn. Ik ben niet bang dat klanten om die paar euro in de maand aan schadeprovisie massaal weglopen bij het intermediair. Van een adviseur verwachten ze onafhankelijk advies. Dat verwachtten ze niet van een aanbieder. Ik denk zelf dat de toegevoegde waarde van advies in de beleving van de klant zal toenemen. Die zal zich realiseren dat de adviseur heel wat voor hem doet voor een naar verhouding klein bedrag. Natuurlijk zullen er kantoren zijn die voor hun inkomsten vrijwel volledig afhankelijk zijn van de doorloop op schade en die niet zitten te wachten op actieve transparantie. Maar ik ken ook heel veel schadekantoren waar echt geweldige ondernemers in zitten. Die echt begrijpen dat het belangrijk is dat hun klanten beseffen dat ze zich goed moeten beschermen. Ook voor schadeverzekeringen geldt dat veel klanten gebaat zijn bij goed advies. Daar wil je graag voor betalen.”

Lees het hele interview met Leo de Boer in am:45. Deze uitgave verschijnt volgende week.

Reageer op dit artikel