nieuws

Björn Kuipers sluit am:dag in Rotterdam af: ‘Zorg dat je elkaar succes gunt’

Branche 1942

“Als je wilt winnen moet je vertrouwen hebben in elkaars specialisme.” Met die boodschap, geïllustreerd aan de hand van tal van voetbalvideo’s en verhalen uit zijn eigen supermarkt, sloot ondernemer en scheidsrechter Björn Kuiper dinsdagmiddag de am:dag af.

Björn Kuipers sluit am:dag in Rotterdam af: ‘Zorg dat je elkaar succes gunt’
Björn Kuipers tijdens de am:dag. Foto: Sushilla Kouwen

Het grote verschil tussen hoe Björn Kuipers de supermarktondernemer beslissingen neemt en Björn Kuipers de voetbalscheidsrechter? “De factor tijd”, zei hij dinsdagmiddag tegen adviseurs in de Van Nelle Fabriek. “Ik heb twee jaar de tijd genomen om een supermarkt te verkopen, terwijl ik in een wedstrijd in een split second beslissingen moet nemen.”

Durf te overrulen

Op de am:dag gaf hij een inkijkje in hoe hij dat doet. Niet alleen toonde hij fragmenten van grote finales die hij floot, hij liet ook zien en horen hoe hij met zijn assistenten en de videoscheidsrechter (VAR) communiceert over complexe en soms naderhand veel bekritiseerde situaties als buitenspel, strafschoppen en gele of rode kaarten. Elkaar vertrouwen als team is cruciaal, benadrukte Kuipers. “Je moet elkaar durven overrulen en ze moeten ook tegen mij durven in te gaan”, aldus de toparbiter.

Tijd kopen

Kuipers vertelde hoe hij in de weinig tijd die hij op het veld heeft, soms toch nog tijd weet te winnen. “Voor 100 procent geel heb ik altijd een gele kaart in mijn rechter broekzak; 100 procent rood zit in mijn rechter achterzak. En dan heb ik in mijn linker broekzak nog een boekje met geel en rood. Als ik dat pak, kan ik even tijd kopen.”

Samenwerking, vertrouwen, durf en moed en een cultuur creëren waarin geaccepteerd wordt dat er fouten gemaakt worden, noemde Kuipers belangrijke voorwaarden om te slagen als scheidsrechter én ondernemer. “Missers moeten we zien als leermomenten, niet als strafmomenten”, hield hij de Van Nelle Fabriek voor.

Online boodschappen

Kuipers inspireerde niet alleen met zijn wedstrijdfragmenten, ook met voorbeelden uit de praktijk van zijn Jumbo-supermarkt in Oldenzaal. Adviseurs die staan voor een digitaliseringsvraagstuk hield hij voor dat de tijd snel verandert. “Niet alleen op het veld met de VAR, ook in de supermarkt. We brengen boodschappen weer bij u thuis, je kunt online bestellen. Iedere 100 euro die u online bestelt, kost mij geld. We brengen geld mee, en toch blijven we gas geven in die markt. Omdat we denken dat deze business op termijn winstgevend kan zijn”, aldus de ondernemer.

“Wees trots op de dingen die je doet, en zorg dat je elkaar succes gunt”, sloot Kuipers de drukbezochte am:dag af. En: “Als je wilt winnen, moet je vertrouwen hebben in elkaars specialisme.

Stoppen met mailen

Eerder op de dag had Jan van Setten, expert in gedragsverandering en klantgerichtheid, de am:dag geopend. De dag vond voor het eerst in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam plaats. Na van Setten volgden op het podium onder anderen innovator Kim Spinder die adviseerde te stoppen met mailen (en het schrijven van plannen), zwemmer Maarten van der Weijden en AFM-bestuurder Jos Heuvelman. Aegon-topvrouw Ingrid de Graaf en Vivat-ceo Ron van Oijen spraken over hoe verzekeraars moeten denken als start-up en student-ondernemer Tom van Dieren liet de kloof zien tussen zijn generatie en verzekeraars.

‘Zorgplicht niet ingewikkeld’

Kleinere sessies waren er ook volop op en rond de beursvloer. Zo lichtten verzekeringsadvocaten Kifid-uitspraken toe. Die zorgplicht is zo lastig niet, zei Robin van Beem daarover. Elders leerden AOV-adviseurs dat ze moeten afzien van angst in hun verhalen, maar juist met passie moeten proberen te overtuigen. Dat blijkt uit onderzoek onder proefpersonen die in een MRI-scanner naar pitches luisterden. Daarnaast was de dag de gelegenheid om nieuwe tools te presenteren: Aegon pitchte een tool om consumenten te activeren en Hoffelijk presenteerde een nieuwe Wft-game gebaseerd op Candy Crush.

Aftermovie am:dag 2018

Reageer op dit artikel