nieuws

Uber taalt niet naar eigen verzekeringen

Branche 899

Van een aantal grote techbedrijven uit Silicon Valley wordt gezegd dat ze interesse hebben om zelf in verzekeringen te stappen. Eén zorg minder voor de traditionele aanbieders en het intermediair, taxibedrijf Uber hoort daar niet bij. Dit schrijft het Amerikaanse Insurance Journal.

Uber taalt niet naar eigen verzekeringen

Het mondiale taxibedrijf waarbij particulieren met hun eigen auto taxiritten verzorgen, zegt zich te willen concentreren op de rol van een ‘intelligente inkoper’ van verzekeringen, en blijft werken met verzekeringsmaatschappijen en makelaars voor elke verzekering voor zijn zelfstandige chauffeurs.

Partnerships

“Nee, eerlijk gezegd proberen we uit de verzekeringsmarkt te stappen”, zei Curtis Scott, hoofd verzekeringen bij Uber, vorige week op de Insuretech Connect Conference (ITC) in Las Vegas. Nu heeft Uber nog partnerships met verzekeraars, waaronder Allstate, Farmers, James River Insurance en Progressive, om dekking te ontwikkelen die een aanvulling vormt op de particuliere autopolis van de chauffeur. Deze  biedt geen dekking voor commercieel gebruik van de auto. Daarnaast zijn er een stuk of tien verzekeraars met een eigen aanbod voor Uber-chauffeurs

‘Geen behoefte’

Volgens Scott behoort Uber niet tot de techfirma’s, waar onder Amazon, die interesse hebben om in verzekeringen te gaan. “Ik kan je vertellen dat Uber er geen behoefte aan heeft. We zijn goed in een technologiebedrijf dat in logistiek zit en dat willen we doen. Dat is waar we sterk in zijn”, zo liet hij optekenen door Insurance Journal. “Verzekeraars zijn goed in het zijn van verzekeraar en dat is moeilijk om te doen”, voegde hij eraan toe.

‘Pseudo -werknemers’

De opmerkingen van Scott kwamen een week nadat Uber-CEO Dara Khosrowshahi tijdens een andere conferentie vertelde dat Uber overweegt om (sociale) verzekeringen aan te gaan bieden. Een heikel punt, want ook in de Verenigde Staten staat het bedrijf bloot aan kritiek dat het bij de contractuele relatie met haar chauffeurs zou gaan om een verkapt loondienstverband, zonder dat het lasten of verzekeringen voor de ‘pseudo-werknemers’ betaalt. In mei kwam Uber in Europa al over de brug door samen met AXA een voordelenpakket voor chauffeurs aan te gaan bieden. Chauffeurs en bezorgpartners van Uber kunnen hier gratis gebruik van maken.

Tijdens het congres in Las Vegas zei Scott dat Uber met verzekeraars wil werken en geen verzekeraar wil zijn. “Mijn doel is om de meest intelligente koper van verzekeringen te zijn en een voorvechter van goede verzekeringsproducten.”

Waarde van gegevens

Scott had advies voor verzekeraars die misschien zaken wilden doen met zijn bedrijf. Hij is geïnteresseerd in verzekeraars die “echt een probleem willen oplossen” en die “mensen hebben die het echt vanuit elke hoek begrijpen.” Hij is niet geïnteresseerd in het werken met bedrijven die hij “vampieren” noemt. “Dit zijn bedrijven die zonder oplossingen naar de deur lopen en dan zeggen: ‘Geef me je gegevens.’ Ik denk dan kerel, we zijn een technologiebedrijf. We kennen de waarde hiervan; het gaat niet gebeuren. We zijn niet van gisteren.”

Reageer op dit artikel