nieuws

Startups en verzekeraars: opkopen, deelnemen of zelf beginnen?

Branche 1373

Een groter contrast dan de chique board room van een verzekeraar en het kringloopmeubilair van de startup is haast ondenkbaar. Toch kunnen grote financials veel van deze bedrijven leren en verbinden ze zich er graag aan. Hoe doe je dat? Koop je ze op, neem je een belang of begin je ze zelf? Op de am:dag gaan Ron van Oijen (Vivat) en Ingrid de Graaf (Aegon) met Remy Gieling van ondernemersplatform Sprout in gesprek over hun startups en innovatiebeleid. In aanloop naar 20 november spreken we alvast met Van Oijen en De Graaf. ‘Een Jungo hadden wij binnenshuis doodgedrukt.’

Startups en verzekeraars: opkopen, deelnemen of zelf beginnen?

Aegon beschikt over een investeringsfonds voor startups en een investeringsfonds voor scaleups die een fase verder zijn. Veel innovatie bij de verzekeraar vindt dus buiten de organisatie zelf plaats. Om de reden daarvoor te begrijpen moet je volgens Aegon-directeur De Graaf innovatie verder specificeren. Innovaties die processen verbeteren of die bestaande markten vanuit nieuwe visies benaderen, kunnen volgens haar prima ontwikkeld worden binnen Aegon zelf. “Maar als je echt disruptief wil zijn, dan geloof ik dat je beter om je heen kunt kijken naar partijen die daar beter in zijn”, zegt De Graaf.

Je moet ook rekening houden met de producten die we niet lanceren

Mogelijkheden

Volgens De Graaf kiest Aegon er bewust voor om de startups op afstand te houden. Als voorbeeld noemt ze de pas begonnen hypotheekverstrekker Jungo. “Ik denk dat wij zelfstandig binnen Aegon geen crowdfundinghypotheek hadden kunnen ontwikkelen. Dat was doodgedrukt of doodgeknuffeld. Een grote organisatie is ingericht op risicobeheersing. We hadden ongetwijfeld twintig redenen gevonden om er niet aan te beginnen. Startups denken juist in mogelijkheden.”

Andere cultuur

Vivat probeert die ondernemerszin van startups te injecteren in de eigen organisatie en doet dat met het innovatiecentrum Vince ook binnenshuis. Vince is gelegen in bedrijfsverzamelpand B.Amsterdam, op enige afstand van het hoofdkantoor in Amstelveen. “Als je daar binnenloopt, dan zie je een totaal andere cultuur dan bij een verzekeraar of welk ander kantoor dan ook”, zegt Vivat-topman Van Oijen. Hij motiveert zijn collega’s van legal en compliance om een dag per week bij Vince te gaan werken. “En dat doen ze ook.”

Maar hoe krijg je die innovatieve cultuur met een innovatiecentrum op afstand overgebracht op de rest van het personeel? “We hebben meer dan tweeduizend medewerkers, een cultuur verander je niet zomaar. Vergelijk het met een emmer heet water die je in de vijver gooit. Daarmee krijg je temperatuur in de vijver amper omhoog. Dat moet je blijven herhalen.” Vivat organiseerde eens per jaar masterclasses in B.Amsterdam, maar voert dat nu op tot meerdere keren per jaar. “Dan blijf je heet water in die vijver gooien.”

We hadden twintig redenen gevonden om er niet aan te beginnen

‘Heiliger dan mijn auto’

Innovaties ondersteunen is belangrijk, maar wat haal je eruit? Van Oijen zei bij de opening van Vince dat hij maandelijks een minimal viable product (MVP) uit het innovatiecentrum verwachtte; een innovatie die ver genoeg ontwikkeld is dat de eerste consumenten tevreden zijn. “Dat is nog niet gelukt”, zegt Van Oijen. “Maar je moet ook rekening houden met de producten die we niet lanceren. Ik kan een voorbeeld geven. Vissers spenderen veel geld aan hengels, molens en accessoires. Dat is een markt van 700 à 800 miljoen euro. Dus wilden we daar een verzekering voor ontwikkelen. Maar we kwamen niet tot een MVP. Vissers zeiden: ‘Ik zorg hier zo goed voor, dit is nog heiliger dan mijn auto. Ik hoef dat niet te verzekeren.’ Dat is de eye-opener. In het verleden hadden we een product gelanceerd waarvan we later zouden denken: waarom verkoop ik dit niet?”

Volgens De Graaf ligt de kracht van de samenwerking in de manier waarop startups en grote verzekeraars elkaar aanvullen. Aegons bijdrage in het verband is kennis en funding. “Elke keer dat je daar spreekt word je verrast door de frisheid in zo’n onderneming”, zegt De Graaf. “En al die nieuwe bedrijven zoeken naar kennis en distributiekracht. Zo probeer je over en weer elkaar wat te brengen.”

Financieel bewust

‘Welk probleem van de klant los ik hiermee op?’ In de startupfilosofie is dat altijd de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen. Maar voor welk probleem zou een innovatie oplossing van harte welkom zijn? De Graaf zou graag een oplossing zien die Nederlanders meer financieel bewust maakt. “We tellen ook stappen en calorieën met onze telefoon, dat gaat ook over matigen en doseren. Waarom zouden we dat niet kunnen doen met geld?”

Elke keer word je verrast door de frisheid in zo'n onderneming

Van Oijen zoekt liever geen oplossing voor een probleem. “Als iets een probleem is, dan ben je al te laat. Ik wil schades voorkomen. Laatst hebben we een aantal externe partijen uitgenodigd om hun ideeën te pitchen over de risico’s van klimaatverandering. Winnaar was een bedrijf dat een weerstation aanbiedt dat je op de hoogte stelt als er extreem weer in aantocht is. Hierdoor kun je zelf preventieve maatregelen treffen. Of automatisch door bijvoorbeeld een dakraam met sensoren dat automatisch sluit als het gaat regenen. We willen daarnaast onderzoeken hoe we de data van deze sensoren nog verder kunnen inzetten om overlast te voorkomen. Dan ben je bezig met preventie.”

Meer weten? Op 20 november gaan Van Oijen en De Graaf in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek met elkaar in gesprek over innovatie en verzekeraars. Andere sprekers zijn onder meer scheidsrechter Björn Kuipers en zwemmer Maarten van der Weijden. Het volledige programma en alle sprekers van de am:dag 2018 vind je hier

Reageer op dit artikel