nieuws

NN en ASR in top 10 transparante jaarverslagen

Branche 918

NN en ASR staan in de top 10 van beursgenoteerde ondernemingen met de meest transparante jaarverslagen. Die ranglijst wordt jaarlijks samengesteld door onderzoekers van de Hogeschool Leiden. Gemiddeld krijgen de 73 bekeken jaarverslagen een magere 3,5 als rapportcijfer.

NN en ASR in top 10 transparante jaarverslagen

“De jaarlijkse meting en analyse naar hoe beursgenoteerde ondernemingen in Nederland hun strategie communiceren, laat wederom zien dat bedrijven in gemiddeld 200 pagina’s veel vertellen, maar niet zoveel zeggen”, vat onderzoeker Piet Hein Coebergh de resultaten kort samen. Het onderzoek is gericht op de niet-financiële informatie in het jaarverslag.

Kleine voldoendes voor NN en ASR

NN Group bezet met het cijfer 6,6 de 4e plaats, ASR neemt van de beursgenoteerde bedrijven plek 10 in met een 5,5. Aegon staat op 28 met een nog altijd bovengemiddelde 3,9. De laatste voert wel de ranglijst aan als het gaat om aantal pagina’s. Met 394 kantjes levert Aegon een rapport af dat meer dan dubbel zo dik is als dat van NN Group (180 pagina’s). Arcadis biedt volgens de onderzoekers de meest transparante niet-financiële informatie aan de lezers: die voert met een 7,7 de ranglijst aan. ABN Amro is 2e met een 7,3. Onderaan bungelen bedrijven in de medische hoek: Pharming en Kiadis Pharma, beide actief in onderzoek naar nieuwe geneeswijzen, halen een score van minder dan 1. Hekkensluiter is Fagron met een 0,3.

Economisch tij trekt gemiddelde op

Gemiddeld scoren de 73 jaarverslagen een 3,5. “Het gemiddelde is weliswaar met bijna 10% gestegen, maar nog steeds laag. Aangezien het economisch tij nog steeds meezit en bedrijven dan doorgaans wat uitgebreider en enthousiaster communiceren zou een lichte stijging van het gemiddelde waarschijnlijker zijn
over de afgelopen jaren – die fase lijkt nu aangebroken.” Volgens de opstellers van het rapport komt de context een stuk meer aan bod in jaarverslagen dan voorgaande jaren. “Het meest open zijn bedrijven over waar ze nu staan en welke route ze bewandelen. Nagenoeg alle bedrijven hebben wel iets te zeggen over wat de strategie van de onderneming is.”

Missie en doelen blijven vaag

Maar missie en doelen komen er minder goed vanaf: “Slechts 5% heeft iets te zeggen over de dilemma’s, en 11% over de uitdagingen die ze tegenkomen op weg naar verbetering. Let wel: dilemma’s en uitdagingen zijn geen risico’s. Bedrijven noemen vaak diverse risico’s en logische verdedigingsmechanismen maar die zijn doorgaans zeer algemeen geformuleerd, zoals dat je valutarisico’s moet afdekken en veiligheid moet bewaken. Deze risicoparagrafen betreffen zelden de pijnlijke keuzes die aan dilemma’s verbonden zijn.” Daarnaast worden er weinig conceptuele modellen gebruikt om de huidige situatie te begrijpen of om de weg naar verbetering te gidsen. “De meeste ondernemingen vinden het kennelijk niet nodig om hun strategie in het jaarverslag te verankeren met een al dan niet geteste theorie.”

Opener over strategie

Wel zijn bedrijven in jaarverslagen duidelijk over strategie en duurzaamheid, is de conclusie. “In opkomst is communicatie over hoe de organisatie via leiderschap en communicatie de strategie denkt te verwezenlijken: bedrijven scoren hier 32% van het te behalen aantal punten, terwijl dit vorig jaar 15% was. Ook meldt men wat meer over diversiteit en cultuur dan vorig jaar: 28% om 24%. Het minst melden bedrijven over met wie ze zich wensen te vergelijken, en hoe.”
ASR krijgt een pluim voor het in beeld brengen van het aantal klachten en de behandeling ervan. NN wordt geprezen om de manier waarop het omgaat met verantwoord investeren in de voedingsindustrie.

Reageer op dit artikel