nieuws

Lemonade-ceo: ‘Insurtechs hebben nog maar topje van de ijsberg laten zien’

Branche 1152

“Robots zijn de verzekeringsleiders van de toekomst. Over tien jaar ziet het kopen van verzekeringen er heel anders uit.” Dat zei ceo Daniel Schreiber van de Amerikaanse verzekeringsstart-up Lemonade op een insurtechconferentie in Las Vegas. Volgens hem is alles wat insurtechs tot nu toe hebben laten zien slechts het topje van de ijsberg.

Lemonade-ceo: ‘Insurtechs hebben nog maar topje van de ijsberg laten zien’

Gevestigde verzekeraars hebben de sector in sommige gevallen eeuwenlang gedomineerd, maar zij zullen het moeilijk krijgen om vooruitgang te blijven boeken, meent Schreiber. “De volgende leiders in de verzekeringsland gebruiken bots in plaats van makelaars en artificial intelligence in plaats van actuarissen”, aldus de Lemonade-ceo. Nieuwssite Business Insurance tekende zijn woorden op tijdens de InsurTech Connect-conferentie in Las Vegas.

Kosten drukken

Volgens Schreiber is verzekeren in wezen een algoritme en gaat digitale technologie de branche radicaal transformeren. “You ain’t seen nothing yet”, hield hij zijn gehoor voor. Over tien jaar ziet de wereld er een stuk anders uit, stelde hij. “Alles wat we tot nu toe van insurtechs hebben gezien, is slechts het topje van de ijsberg.”

Met behulp van grote hoeveelheden data wordt het veel makkelijker risico’s te voorspelen en te differentiëren tussen polishouders. “Als je de technologie goed gebruikt, druk je niet alleen je kosten, maar je maakt ook je klanten blij doordat computers sneller werken en direct een reactie kunnen geven”, aldus Schreiber.

Marktaandeel

Lemonade verkoopt woonverzekeringen voor huurders. De insurtech werd twee jaar geleden opgericht en zegt ongeveer 250.000 klanten te hebben. Het bedrijf heeft minder dan 100 werknemers en gebruikt bots voor de verkoop en claimafhandeling. Na een jaar claimde de start-up al een marktaandeel te hebben van 25% in nieuwe woonverzekeringen voor huurders.

Reageer op dit artikel