nieuws

Kifid tikt adviseur op de vingers die klant blij wilde maken met dode mus

Branche 1923

Bleukens Verzekeringen moet een klant € 238 terugbetalen. Voor dat bedrag zou de adviseur uit Nootdorp een Kifid-zaak aanspannen tegen een verzekeraar die de consument een beleggingsverzekering had verkocht. Bleukens had die dienst alleen helemaal niet aan mogen bieden, omdat hij wist dat de polis niet voor compensatie in aanmerking kwam.

Kifid tikt adviseur op de vingers die klant blij wilde maken met dode mus

De klager ondertekende in 2012 een opdracht tot dienstverlening van het Zuid-Hollandse advieskantoor. Dat beloofde bij de verzekeraar een verzoek indienen om te veel betaalde kosten van een beleggingsverzekering te vergoeden. Ook zou de adviseur een klacht indienen bij Kifid en de klant uitleg geven over de voor- en nadelen van de uitkomsten van die acties. Hij rekende hiervoor € 238.

Niet in aanmerking voor compensatie

Ruim vijf jaar later stapt de consument naar de Geschillencommissie. Niet om een zaak tegen zijn verzekeraar aan te spannen, maar tegen zijn adviseur. Zijn beleggingspolis is namelijk voor 2008 al verlopen en komt daarom voor geen enkele compensatie in aanmerking. De belofte om daar een zaak van te maken, blijkt een dode mus. Zijn adviseur had dat volgens de klager moeten weten en had zijn diensten dus niet mogen aanbieden.

Omdat Bleukens ervoor kiest geen verweer te voeren bij Kifid beschouwt de Geschillencommissie de stellingen van de klager als vaststaand. De adviseur moet de betaalde € 238 terugstorten. Het Kifid-advies is niet-bindend.

Reageer op dit artikel