nieuws

Henk Nijboer (PvdA): ‘Provisie is niet meer van deze tijd’

Branche 7502

Als het aan Tweede Kamerlid Henk Nijboer ligt, komt er verplichte transparantie over de provisie bij schadeverzekeringen. In een interview met am: geeft de financieel woordvoerder van de PvdA aan beloning op basis van provisie niet meer van deze tijd te vinden. Laagdrempelig financieel advies, kan wat hem betreft -indachtig het juridisch loket- gratis of gesubsidieerd verstrekt worden door een financieringsloket. 

Henk Nijboer (PvdA): ‘Provisie is niet meer van deze tijd’

Kort voor de am:dag van 2017 kwam de AFM, daarbij ondersteund door het Verbond van Verzekeraars voor verplichte actieve transparantie over de de provisie bij schadeverzekeringen. Hoewel er op dat moment geen Kamermeerderheid leek voor dit pleidooi gaf minister Hoekstra (Financiën) bij de evaluatie van het bestaande provisieverbod op complexe financiële producten wel aan de (effecten van) actieve transparantie over de provisie bij schadeverzekeringen te willen onderzoeken.

Het gaat over het verstoppen van kosten

Wat Nijboer betreft gaat de verplichte actieve transparantie er alsnog komen. “Ik ben daar een voorstander van”, aldus het Kamerlid. “Provisie is niet meer van deze tijd. Provisieafspraken zijn gunstig voor de marktpartijen omdat de consumenten niet door hebben wat ze betekenen. Je ziet het resultaat bij het al geldende provisieverbod. Vroeger tikte je verpakt in de provisie al snel 7.000 euro aan zogenaamde advies- en bemiddelkosten af voor een hypotheek. Nu is dat fors minder geworden.”

Bestaat het gevaar niet dat consumenten een schadeverzekering helemaal laten zitten? Voor een paar euro minder stap je toch ook al over naar een andere telefoonaanbieder?
“Ook al gaat het bij verzekeringen voor consumenten misschien maar om een paar euro, het principe is hetzelfde. Het gaat over het verstoppen van kosten.”

Maar hoe borg je dan de toegankelijkheid van advies?
“Er zijn de afgelopen jaren nadrukkelijk stappen gezet om de financiële informatie toegankelijker te maken. Maar ik vind het ook belangrijk dat iedereen op een laagdrempelige manier hulp kan vragen voordat hij of zij iets ondertekent. Wat mij betreft komt er een financieringsloket voor mensen die vragen hebben over financiële producten.”

Gratis of gesubsidieerd advies, wie moeten dat gaan leveren?
“Zo bijzonder is dat niet, want in tal van plaatsen is er al een juridisch loket, waar studenten Rechten burgers helpen met hun juridische vragen. Ook voor vragen over de belastingaangifte is er op veel plekken een laagdrempelig loket.”

Welke rol voorziet u dan nog voor de huidige, betaalde financieel adviseurs?
“Ik zie een financieringsloket als een plek waar mensen terechtkunnen met hun basisvragen. Het is vervolgens aan het intermediair om iemand daadwerkelijk te begeleiden naar een hypotheek en samen met de klant te kijken naar zaken als de looptijd en de specifieke voorwaarden.”

Lees het complete interview met Henk Nijboer in am:44. Deze uitgave verschijnt morgen. 

 

Reageer op dit artikel