nieuws

Groeiend volmachtbedrijf SUREbusiness kraakt kritische noten over verzekeraars

Branche 1934

SUREbusiness, serviceprovider op het gebied van zakelijke schadeverzekeringen, heeft het afgelopen jaar het aantal volmachten met 8 zien groeien tot 20. Dat maakte de serviceprovider eerder deze week bekend tijdens haar jaarcongres op Nyenrode Business Universiteit. Tegelijkertijd was oprichter Levent Türkmen uiterst kritisch op de dienstverlening door verzekeraars.

Groeiend volmachtbedrijf SUREbusiness kraakt kritische noten over verzekeraars

SUREbusiness startte haar activiteiten in 2015. Inmiddels beschikt de serviceprovider over 20 volmachten en maken 300 financieel advieskantoren gebruik van haar diensten. De verzekeraars die SUREbusiness afgelopen jaar een volmacht hebben verstrekt zijn Liberty, Starstone, Markel, HDI, Fatum, China Taiping, Samenwerking Glas en Anker.

Kritiek op dienstverlening

Bij de opening van het jaarcongres dat dit jaar gehouden werd op de Nyenrode BusinessUniversiteit in Breukelen, signaleerde directeur/eigenaar LeventTürkmen dat er vanuit financieel advieskantoren een groeiende kritiek is op de dienstverlening van verzekeringsmaatschappijen. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden om maatwerk te leveren, het dalende niveau van verzekeringstechnische kennis bij de medewerkers en de trage afhandeling van verzoeken.

Reactie binnen 30 dagen

Ten aanzien van dit laatste liet hij de aanwezigen een standaard e-mail van een van de aanbieders zien waarin deze, op een per e-mail gestelde vraag, geautomatiseerd laat weten “er naar te streven dat er een reactie binnen 30 dagen zal volgen”. Türkmen waarschuwde dat wanneer Nederlandse verzekeraars hun prestaties niet verbeteren, het te voorspellen is dat een steeds groter deel van de premie naar buitenlandse risicodragers zal gaan.

Kwaliteit schadebehandeling

Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO kraakte tijdens het congres nog een paar kritische noten over de kwaliteit van schadebehandeling: Oosterbaan: “Per dag wordt er door de sector circa 20 miljoen euro uitgekeerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt correct uitgekeerd waar de verzekerde recht op heeft. Echter er zal altijd een foutmarge zijn van een paar procent. Of er worden beslissingen genomen waar je in, alle integriteit, verschillend over kunt oordelen. Indien er vanuit de financieel advieskantoren niet goed wordt gewaakt over dit soort dossiers, tast dit het vertrouwen aan dat de consument in de sector heeft.”

Heroverweging vergoedingsmodel

Verzekeraars en adviseurs hebben volgens Oosterbaan daarom een gezamenlijk belang bij kwalitatief goed opgeleide schadebehandelaars op financieel advieskantoren. Hij sprak zijn verbazing uit over het feit dat op dit moment het beroep van schadebehandelaar op een financieel advieskantoor nog maar een geringe status heeft. “Er is geen eigen beroepsvereniging, beperkte gespecialiseerde vakliteratuur en beperkte gerichte opleidingen. Ook het vergoedingsmodel voor werkzaamheden in het kader van schadebehandeling noemde hij als voorbeeld om voor heroverweging in aanmerking te komen, indien men ook op dit gebied tot verdere professionalisering wil komen.”

Reageer op dit artikel