nieuws

Europese Commissie te laat met evaluatie financiële bijsluiter (KID)

Branche 1141

De evaluatie van de invoering van de nieuwe financiële bijsluiter is tegen de afspraken in nog niet begonnen. Op 1 januari werd de Nederlandse financiële bijsluiter vervangen voor de het Europese Key Information Document (KID). Volgens minister van Financiën Wopke Hoekstra is het KID een verbetering ten opzichte van de financiële bijsluiter, maar is het onderzoek naar de effectiviteit nog niet begonnen. Dat heeft de minister geantwoord op Kamervragen die werden gesteld over de nieuwe bijsluiter.

Europese Commissie te laat met evaluatie financiële bijsluiter (KID)

De Kamervragen werden ingediend naar aanleiding van een promotie-onderzoek van Carien de Jager aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarin stelde zij dat financiële bijsluiters hun doel voorbijschieten door moeilijke woorden, lange zinnen en technische termen. Volgens Hoekstra bestaan er afspraken over de duidelijkheid van het KID. “Om de leesbaarheid van het KID verder te vergroten, wordt in het KID deels gebruik gemaakt van voorgeschreven teksten of figuren die verplicht in het document moeten worden opgenomen”, schrijft de minister. Het KID mag ook geen verwijzingen hebben naar marketingmateriaal.

Nog geen evaluatie

De minister werd ook gevraagd of hij bereid is te onderzoeken wat de effectiviteit is van het KID. Daarop antwoordde Hoekstra: “De Europese Commissie zal de werking van het KID evalueren. […] In de evaluatie zal worden onderzocht of het begrip dat de gemiddelde consument heeft van gecombineerde financiële producten door de ingevoerde maatregelen is verbeterd en of de gecombineerde financiële producten beter vergelijkbaar zijn geworden. De Verordening bepaalt dat de evaluatie voor 31 december 2018 heeft plaatsgevonden. De evaluatie is in tegenstelling tot de verplichting uit de Verordening nog niet gestart.” Hoekstra belooft dat hij in Europa een snelle evaluatie zal bepleiten.

Kassa

Afgelopen zaterdag besteedde consumentenprogramma Kassa aandacht aan financiële bijsluiters. Daarin stelde RUG-promovendus De Jager dat ze weinig verwacht van het KID en het evaluatieonderzoek. “Er wordt al meer dan 35 jaar onderzoek gedaan naar bijsluiters. De fundamentele problemen zijn dat consumenten irrationeel zijn, vaak niet gemotiveerd om deze documenten te lezen en te weinig kennis en vaardigheden hebben om complexe financiële producten te begrijpen”, zegt De Jager.

In am:magazine 44 licht Carien de Jager haar promotie-onderzoek uitgebreid toe. Het blad valt vrijdag 19 oktober op de mat.

Reageer op dit artikel