nieuws

Coen de Ruiter (Independer): ‘Blij dat die vraag niet meer gesteld hoeft te worden’

Branche 2604

Gisteren verbaasde de Persgroep vriend en vijand met de overname van Independer. We stelden algemeen directeur van Independer Coen de Ruiter vijf vragen naar aanleiding van het vertrek van Achmea als aandeelhouder en het toetreden van de Persgroep. Want wat doet een krantenuitgever met een financieel dienstverlener? “Onafhankelijkheid staat bij ons beiden hoog in het vaandel.”

Coen de Ruiter (Independer): ‘Blij dat die vraag niet meer gesteld hoeft te worden’

Ben je blij dat met het vertrek van Achmea als aandeelhouder de onafhankelijkheidsvraag niet meer gesteld hoeft te worden?

“De verbondenheid aan Achmea heeft nooit een rol gespeeld in ons doen en laten. Dus voor ons is dat ook nooit een probleem geweest. Maar ik ben ook wel blij dat die vraag nu niet meer gesteld hoeft te worden.”

Daar komt nu een andere vraag voor in de plaats. Wat moet een krantenuitgever met een online vergelijker van financiële producten?

“Dat is een vraag voor de Persgroep. We hebben elkaar in het proces wel een beetje leren kennen, maar zo goed kennen we elkaar ook nog niet. Er is natuurlijk wel een overeenkomst. Onafhankelijkheid staat bij ons beiden hoog in het vaandel. De grote krantentitels hebben allemaal een onafhankelijk redactiestatuut. En de Persgroep heeft bijvoorbeeld Autotrack: advertenties, financieren en verzekeren, dat past goed bij elkaar.”

Waren er ook andere gegadigden om Independer over te nemen?

“Er waren ongetwijfeld andere geïnteresseerden. Ik ben wel heel blij met de nieuwe eigenaar. We zijn een bijzonder bedrijf, opgericht met een bepaalde purpose. We hebben ook een bijzondere bedrijfscultuur. Dan is het altijd maar de vraag in hoeverre dat overeind kan blijven. Dat vond ik bij de Persgroep gelukkig helemaal terug.”

Het zal een hectische tijd geweest zijn.

“Nou, een proces van overname is best ongewis. Je weet niet precies wanneer dat afgerond wordt. Tegelijkertijd zijn we bezig geweest met een nieuwe reclamecampagne: ‘Vertrouw op jezelf.’ Zo’n campagne voorbereiden, dat loopt maanden. De nieuwe campagne start zaterdag, dus we waren hier op de borden op kantoor aan het aftellen tot de start. En toen kwam ineens tussendoor dat de overname rond was. Dat de nieuwe campagne samenvalt met de overname is toeval. Intern was daar ook maar een klein clubje van op de hoogte. Ik kan al wel zeggen dat het wel een leuke impuls geeft, zo’n nieuwe eigenaar.”

Hoe gaat het met Independer?

“Goed. We zijn bezig met een nieuwe strategie, van transactie naar vertrouwen. We gaan ons meer richten op het breder ondersteunen van de beslissingen die je maakt in je leven. Verzekeringen zijn belangrijk, maar we hebben meer innovatieve producten. We zijn natuurlijk bezig met de execution only hypotheken, de ontwikkeling van online geautomatiseerd advies is bezig, we hebben een pensioenpropositie. De nieuwe campagne gaat ook over zelfredzaamheid. Met wat hulp van ons kunnen mensen zelf financiële keuzes maken op de momenten in hun leven dat dat nodig is.”

Reageer op dit artikel