Aanbieder moet straks toestemming hebben om klant telefonisch te benaderen

Aanbieder moet straks toestemming hebben om klant telefonisch te benaderen

Geldverstrekkers die gebruik willen maken van een callcenter om klanten te informeren over de mogelijkheden tot aflossen op hun aflossingsvrije hypotheek kunnen alvast gaan nadenken over een nieuwe werkmethode. Staatssecretaris Keijzer (Economische zaken & Klimaat) wil namelijk een verbod op ongevraagde telefonische verkoop. Daarnaast overweegt Keijzer de periode dat aanbieder nog contact op kunnen nemen met bestaande klanten te beperken. De staatssecretaris schrijft dit in haar Consumentenagenda die ze aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Vorige week waarschuwde de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) nog voor de inzet van callcenters door banken bij het geven van informatie over het aflossen op aflossingsvrije hypotheken. Dit in het licht van de Aflossingsblij-campagne die de Nederlandse Vereniging van Banken op dezelfde dag lanceerde. Ongevraagd bellen zou er echter binnenkort wel eens niet meer bij kunnen zijn voor banken die op die manier klanten met zo'n hypotheek willen benaderen.

Maximale termijn

Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Dat is een van de thema’s in de Consumentenagenda van staatssecretaris Keijzer (foto). “Het ministerie van EZK krijg regelmatig klachten over telemarketing door bedrijven en organisaties. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert. Daarom ga ik ongevraagde telefonische verkoop verbieden. Alleen als een consument expliciet toestemming geeft (opt-in), kun je nog gebeld worden. Daarnaast overweeg ik ook telemarketing richting bestaande klanten te beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact opgenomen mag worden”, aldus Keijzer.

Bel-me-niet-register

Met deze voorgenomen wettelijke maatregel trekt staatssecretaris Keijzer de consumentenbescherming offline en online zoveel mogelijk gelijk. Voor telefonische verkoop geldt nu in plaats van opt-in nog opt-out waarbij consumenten gebeld mogen worden voor direct marketing doeleinden, tenzij zij door inschrijving in het Bel-me-niet-register anders hebben aangegeven.

Internet of Things

Ook op een ander vlak waar de (verzekerings)sector veel toekomst in ziet, wil Keijzer de positie van de digitale consument versterken: het Internet of Things. In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet,  meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2017. Te vaak is volgens het ministerie nog onduidelijk wat consumenten in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terecht kunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert. Deze onduidelijkheid moet worden weggenomen.

Minimale veiligheidseisen

Keijzer: “Op initiatief van Nederland wordt in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden om minimale veiligheidseisen te stellen aan apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet zoals smartphones en thermostaten. Maar denk ook aan beveiligingsupdates. We zetten in op een verplichting voor de verkoper om gedurende een bepaalde termijn beveiligingsupdates te verstrekken, tenzij een verkoper én de consument uitdrukkelijk anders hebben afgesproken.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.