nieuws

Verzekeraars willen diversiteit omturnen van een risico in een kans

Branche 1127

Verzekeraars realiseren zich steeds meer dat diversiteit niet alleen een sociaal-maatschappelijk vraagstuk is, maar ook een economisch aspect heeft. Dat zeggen topvrouwen Marguerite Soeteman (Aon Inpoint) en Bianca Tetteroo (Achmea) in een terugblik op het door hun georganiseerde diversiteitsfestival Dive In. “Diversiteit begint al bij je talentbeleid.”

Verzekeraars willen diversiteit omturnen van een risico in een kans

Voor het eerst in de vierjarige geschiedenis van Dive In, het wereldwijde festival voor diversiteit en inclusie in de verzekeringswereld, vond er ook een Nederlandse versie van het evenement plaats. Zo’n 200 topbestuurders uit de branche verzamelden zich dinsdagmiddag bij Achmea in Zeist om over het thema te praten. “Bijzonder,” blikken initiatiefnemers Soeteman en Tetteroo (links op de foto) terug, “want diversiteit staat niet prominent op alle agenda’s.” Ze spreken van een “meer dan geslaagde dag”.

Blind spots

Volgens Soeteman beginnen steeds meer verzekeraars het belang van diversiteit en inclusie in te zien. “Ook aandeelhouders realiseren zich dat het niet alleen een sociaal-maatschappelijk aspect heeft, maar ook een economisch aspect. Een gebrek aan diversiteit kan blind spots veroorzaken. Diversiteit is noodzakelijk als je wilt innoveren. Gisteren is gebleken dat verzekeraars het thema serieus nemen. Het wordt meer en meer als verzekeringsrisico gezien. En verzekeraars zijn als geen ander in staat van risico’s kansen te maken”, aldus Soeteman.

Diversiteit in risico-index

De bestuurders spraken af om diversiteit meetbaar te gaan maken. Niet met quota, maar door vast te stellen hoe ieder voor zich  een bijdrage kan leveren aan een meer inclusieve organisatie. Soeteman: “Wij houden bijvoorbeeld tweejaarlijks de Aon Global Risk Management Survey. Daarin zijn 55 risico’s gedefinieerd, maar diversiteit en inclusie staat daar als risico niet bij. We gaan onderzoeken hoe we die ook op kunnen nemen.”

Eenheidsdenken

Zo zijn er meer dingen waar je zelf invloed op hebt, aldus Tetteroo en Soeteman. Volgens hen is er nog veel “eenheidsdenken” in de verzekeringsbranche: 99% van de werknemers heeft een economische achtergrond. “Diversiteit begint al bij je talentbeleid. Zorg dat je begint met divers aannemen”, aldus de Aon-topvrouw. Daarbij draait het niet alleen om diversiteit in geslacht, nationaliteit, geloof of geaardheid, maar ook om opleiding. “Wat voor mensen moeten we aannemen? We moeten ook meer kijken naar jongeren met een technische achtergrond, of gedragswetenschappers.”

Eenling in de grote meerderheid

Het Dive In Festival is een initiatief van scheidend ceo Inga Beale van Lloyd’s of London. Zij organiseerde vier jaar geleden de eerste editie. Inmiddels doen 27 landen mee. Volgens de Nederlandse organisatoren doen verzekeraars er goed aan haar boodschap ter harte te nemen. Toen Beale bij Lloyd’s begon was ze bijkans de enige vrouw in een mannenbolwerk. Om echt begrip voor diversiteit te krijgen, heb je massa nodig, stelt zij. “Als eenling in de grote meerderheid, ga je je al gauw als die meerderheid gedragen”, parafraseert Soeteman haar.

Blijvertje

Het Dive In Festival krijgt een vervolg in Nederland. Dit jaar namen Aon, Achmea, NN en Aegon de organisatie op zich. Achmea-bestuurder Tetteroo is blij dat Rabobank volgend jaar het stokje overneemt. “Het gaat erom dat het thema breed opgepakt wordt, dat we niet de enige zijn die dit belangrijk vinden. Hoe meer mensen zich ertegenaan bemoeien, hoe beter. Het festival is een blijvertje. Al wil je uiteindelijk natuurlijk dat het zichzelf overbodig maakt.”

Reageer op dit artikel