In dagblad De Telegraaf mochten advocaten dit weekend hun visie geven op het groeiende succes dat verzekeraars boeken met het opsporen van fraudeurs. Nog nooit liepen verzekeringsfraudeurs zo vaak tegen de lamp als in 2017. Advocaat Mitchell Bathoorn van Bos Advocaten waarschuwt voor de schaduwzijde van de doortastende aanpak, namelijk dat verzekerden die van fraude worden beschuldigd al snel op de signaleringslijst van Stichting CIS belanden. “Wie erop staat, heeft vaak nog acht jaar problemen met het afsluiten van verzekeringen of het aanvragen van een hypotheek. Na een fraude van hooguit €. 1000 kun je je afvragen of dat nog proportioneel is.”
'Laconiek over verzekeringsfraude'
Dat laatste is duidelijk tegen het zere been van Verbondsdirecteur De Boer, die direct reageert op Twitter.
Hr. Bathoorn van Bos Advocaten doet laconiek over verzekeringsfraude onder de 1000,- euro en de 8 jaars registratie die daarvan het gevolg kan zijn. Ik vraag me af hoeveel mensen hij in dienst zou nemen die 950,- euro uit zijn kas stelen? https://t.co/8RDQlALmue via @telegraaf
— Leo De Boer (@deboerleo) 8 september 2018
Tekort door de bocht
Ook andere advocaten uiten kritiek op de fraude-aanpak. Zij geven aan dat verzekeraars soms te kort door de bocht gaan om opzet aan te tonen. Of zelfs klanten in de val lokken met vragen die multi-interpretabel zijn. Dat is volgens een woordvoerder van het Verbond niet waar. "Het is echt niet zo dat je van fraude wordt beschuldigd als je een vraag verkeerd beantwoordt.” Hij stelt dat een op de drie vermeende fraudeurs op de zwarte lijst van het CIS komt. "En als jij eerlijk bent over wat er is gebeurd, kan een maatschappij je nog best accepteren.” In veel gevallen belandt de fraudeur dan bij de Vereende. Daarbij plaatst Marc Diks van Diks Verzekeringen, die verzekeraars "steeds strenger" ziet worden, wel een kanttekening. "Daar kun je je altijd wel verzekeren, maar je betaalt als fraudeur een opslag."