"Dit is een proces dat je gezamenlijk doorloopt", zegt Bouter. "Het klinkt misschien wel of dit in één keer gebeurd is, maar dit was het logische moment om elkaar los te laten. We zijn heel dankbaar voor alle steun die ze gegeven hebben. Maar we zijn ook verlost van een stukje ballast. Bijvoorbeeld in besluitvorming, administratie en accountancy. Dat is kostbare tijd die we nu in innovatie van het platform, co-creatie met corporate partners en uiteraard de 5.000 actieve advieskantoren kunnen investeren."
Overkill
Het verdwijnen van overmatig veel boekhoudkundige controles is volgens Bouter een belangrijk voordeel van de hernieuwde zelfstandigheid. "Als je een aandeelhouder met een meerderheidsbelang hebt, dan moeten zij dat in de boeken opnemen en verantwoorden. Dan heb je meerdere accountantscontroles per jaar. We werken hier met z'n tienen. Dat is echt een overkill voor ons bedrijf."
Partnership blijft
De Consumentenbond geniet het aanzien en vertrouwen onder consumenten. Bouter verwacht dat Advieskeuze.nl ook zonder de bond als aandeelhouder het onafhankelijke imago in stand kan houden. "We blijven gewoon samenwerken met de Consumentenbond. Hun logo blijft als partnerpartij zichtbaar op Advieskeuze.nl en onze modules blijven draaien op hun website. De door ons gecontroleerde data over financieel dienstverleners staat daar dus ook. Alleen het label van de Consumentenbond verdwijnt uit ons eigen logo", zegt Bouter.
Nooit adviseur
De Consumentenbond heeft gezegd te blijven waken over de onafhankelijkheid van Advieskeuze.nl. Daar staan de oprichters zelf ook voor. Advieskeuze.nl zal volgens hen nooit adviseur, bemiddelaar of aanbieder van financiële producten worden. De onafhankelijkheid is naar eigen zeggen geborgd door het verdienmodel waarbij er geen doorklik-, lead-, of advertentievergoedingen zijn.
Nieuwe partner
Het vertrek van de Consumentenbond betekent geen financiële aderlating voor Advieskeuze.nl. Bouter is zelfs bezig om verder te groeien met de website. "Niet alleen in de consumentenmarkt, maar ook in de zakelijke adviesmarkt. Daar gaan we de komende maanden ook een belangrijk partnership in uitrollen." Welke nieuwe partner dat is, wil Bouter nog niet zeggen.