nieuws

Zomerserie (14) – Rob Goedhart (Geldbelangen): ‘Fintech is niet zaligmakend’

Branche 490

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten? Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen: “Als fintech ervoor zorgt dat de consument niemand treft die naar hem wil luisteren, zijn we niet op de goede weg.”

Zomerserie (14) – Rob Goedhart (Geldbelangen): ‘Fintech is niet zaligmakend’

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?
“Dit jaar voor mij geen vakantie elders. Ik behoor tot de 25% van de bevolking waarvan het Nibud zegt dat ze thuis blijven. Sinds een paar jaar weer zzp’er en een externe vakantie kan bruin even niet trekken. Maar in Fryslân is dat geen straf, hoor. Dit jaar is Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa en er zijn zoveel leuke evenementen. Al was het maar Jazzy Koudum op 29 september, waar ik initiatiefnemer van ben.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?
“Dat ik een grootbank zover heb gekregen eens een keer te luisteren naar een verhaal van een mevrouw, die medeschuldenaar was op een lening van een overleden ex en bij wie de schuld als een molensteen om haar nek hing. Strikt juridisch mocht de bank haar helemaal uitwringen. Maar na aanhoren van haar verhaal werd er een uitstekende mouw aan gepast. Ik heb er bij jullie al eens over geschreven: vrijwel alles rondom geldzaken gaat op afstand en digitaal. Vrijwel geen ruimte meer om als financieel dienstverlener met boerenverstand naar een zaak te kijken en de ‘menselijke maat’ te hanteren. Als dat een keertje wel lukt is het kicken.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?
“Aan het strandje van Molkwerum mogen mensen mij lastig vallen met terechte klachten van consumenten over veel te veel betaalde rentes bij consumptieve kredieten, waarmee kredietbanken de consument een behoorlijke oor hebben aangenaaid. In bepaalde gevallen zelfs tot enkele tienduizenden euro’s. Sinds 2009 houdt de ECB de rente historisch laag zodat kredietbanken goedkoop geld in kunnen kopen. Als je dan toch 14% op kredieten tussen € 10.000 en € 50.000 blijft rekenen, dan is dat gewoon crimineel.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?
“Afstappen van het credo dat fintech zalig makend is. Natuurlijk, verdere digitalisering houd je niet tegen en is ook in veel gevallen goed en efficiënt. Ook voor de consument. Maar als dat er voor zorgt dat de consument in een ondoordringbaar oerwoud terechtkomt als er een keer een kink in de kabel komt en de consument niemand meer treft die naar hem wil luisteren dan zijn we niet op de goede weg.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?
“De discussie over permanente educatie. Doe gewoon je werk goed. Zorg ervoor dat je kennis op peil is en het moet geen moeite zijn om vragen te beantwoorden. Wil je dat allemaal niet, ga dan gewoon wat anders doen.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?
“Eigenlijk hoop ik het niet – omdat dan de zaak opgelost is – maar Geldbelangen heeft inmiddels zoveel feitenmateriaal verzameld over de veel te veel betaalde rente op consumptieve wurgkredieten en ook de lakse houding van krediettussenpersonen daarin dat wij graag aan publiciteit hierover mee werken. Om uiteindelijk een oplossing voor vele consumenten – vaak sociaal zwakkeren – te bereiken.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?
“Dat de zaak over de veel te veel betaalde rente definitief achter de hekken is. Sinds ik vier jaar geleden van  een consument hoorde dat de bank 13,6% rekende op een krediet van € 45.000 ben ik er mee bezig. Ik hoop ook dat financieel dienstverleners – die toch allemaal een eed hebben afgelegd waarbij zij zeiden het klantbelang centraal te stellen – daaruit leren dat de kruik net zo lang te water gaat totdat die barst. En dat ze dat moment niet moeten afwachten. Want dat helpt echt niet mee aan ‘herstel van vertrouwen’. Een term die ik overigens inmiddels al bijna tien jaar hoor…”

Reageer op dit artikel