nieuws

Nieuwe functie in Friss licht medeplegers verzekeringsfraude uit

Branche 1424

Valselijk getuigen voor een bevriende chauffeur met schade leverde een man onlangs een opname van vier jaar in het extern verwijzingsregister van verzekeraars op. Dank zij een nieuwe vinding van fraudebestrijder Friss horen deze frauduleuze vriendendiensten wellicht in de toekomst helemaal tot het verleden. Dankzij de nieuwe functie wordt automatisch vastgesteld of de indiener van de claim en andere betrokkenen online aan elkaar gerelateerd zijn. 

Nieuwe functie in Friss licht medeplegers verzekeringsfraude uit

In een recente Kifid-zaak, bestrafte de geschillencommissie die een valse getuigenis als vriendendienst aflegde, met een opname voor vier jaar in het Extern Verwijzingsregister (EVR). Bij een aanrijding tussen een personenauto en een vrachtwagen had de man als derde partij een schriftelijke verklaring afgelegd tegen een vrachtwagenchauffeur. Toen de chauffeur bij zijn verzekeraar TVM de beelden van het ongeval kon laten zien, trok de man zijn getuigenis weer in.

Online aan elkaar gerelateerd

Om een dergelijke manier van fraude tegen tegen te gaan heeft fraudebestrijder Friss onlangs haar fraude-analyseoplossing uitgebreid met een nieuwe functie: Online Network Analysis van Web-IQ. Deze functie stelt automatisch vast of de verzekerde persoon en de indiener van een claim of andere betrokkenen online aan elkaar gerelateerd zijn.

Binnen enkele minuten

Met name bij auto-ongelukken en andere type claims waarbij meerdere personen betrokken zijn, is de nieuwe functie volgens Web-IQ een aanvulling op traditionele claimanalyses hiermee een geheel nieuwe benadering toegevoegd. “Onderzoek toont aan dat gemiddeld bijna 20% van alle gemelde verzekeringsclaims tot op zekere hoogte iets frauduleus hebben, variërend van de schade aandikken tot een geheel valse claim”, aldus Ronald Hoek, hoofd business development bij Web-IQ, een sofwareontwikkelaar die nauw samenwerkt met Friss. “Onze technologie biedt de capaciteit van 1.000 online onderzoekers en levert de gebruiker binnen enkele minuten informatie en verbanden wat tot dusverre door enkel mensenwerk vrijwel onmogelijk is.”

Nog deze zomer

Verzekeringsmaatschappijen hebben volgens Friss al veel interesse getoond in deze nieuwe functie. Naar verwachting zullen verscheidene grote verzekeringsmaatschappijen nog deze zomer beginnen met de implementatie van deze nieuwe functie in hun claimverwerking via het Friss-platform.

Reageer op dit artikel