In een recente Kifid-zaak, bestrafte de geschillencommissie die een valse getuigenis als vriendendienst aflegde, met een opname voor vier jaar in het Extern Verwijzingsregister (EVR). Bij een aanrijding tussen een personenauto en een vrachtwagen had de man als derde partij een schriftelijke verklaring afgelegd tegen een vrachtwagenchauffeur. Toen de chauffeur bij zijn verzekeraar TVM de beelden van het ongeval kon laten zien, trok de man zijn getuigenis weer in.
Online aan elkaar gerelateerd
Om een dergelijke manier van fraude tegen tegen te gaan heeft fraudebestrijder Friss onlangs haar fraude-analyseoplossing uitgebreid met een nieuwe functie: Online Network Analysis van Web-IQ. Deze functie stelt automatisch vast of de verzekerde persoon en de indiener van een claim of andere betrokkenen online aan elkaar gerelateerd zijn.
Binnen enkele minuten
Met name bij auto-ongelukken en andere type claims waarbij meerdere personen betrokken zijn, is de nieuwe functie volgens Web-IQ een aanvulling op traditionele claimanalyses hiermee een geheel nieuwe benadering toegevoegd. "Onderzoek toont aan dat gemiddeld bijna 20% van alle gemelde verzekeringsclaims tot op zekere hoogte iets frauduleus hebben, variërend van de schade aandikken tot een geheel valse claim", aldus Ronald Hoek, hoofd business development bij Web-IQ, een sofwareontwikkelaar die nauw samenwerkt met Friss. "Onze technologie biedt de capaciteit van 1.000 online onderzoekers en levert de gebruiker binnen enkele minuten informatie en verbanden wat tot dusverre door enkel mensenwerk vrijwel onmogelijk is."
Nog deze zomer
Verzekeringsmaatschappijen hebben volgens Friss al veel interesse getoond in deze nieuwe functie. Naar verwachting zullen verscheidene grote verzekeringsmaatschappijen nog deze zomer beginnen met de implementatie van deze nieuwe functie in hun claimverwerking via het Friss-platform.