nieuws

Hiscox laat medewerkers jobhoppen om ze weerbaar te maken tegen disruptieve technologie

Branche 884

Hiscox laat medewerkers jobhoppen om ze weerbaar te maken tegen disruptieve technologie

Hiscox laat personeel jobhoppen van het ene deel van de organisatie naar een andere afdeling. Met het interne rotatieprogramma hoopt de verzekeraar dat disruptieve technologieën zoals machine learning en artificial intelligence niet langer carrières van werknemers verstoren.

Chief information officer Ian Penny van de Hiscox Group zegt tegen het Britse vakblad Computing dat het bedrijf een paar jaar geleden ontdekte dat de cloud, AI en machine learning traditionele loopbaantrajecten overhoop gooien. “Je komt niet langer binnen als een databasebeheerder, om vervolgens via junior developer en senior developer door te groeien naar teamleider. Ik kan databaseservices kopen van een cloudprovider, dus dan is die carrière verstoord”, aldus Penny.

Gok wagen

Hiscox gaat dit nu te lijf met een rotatieprogramma. Penny: “We moedigen werknemers aan de gok te wagen. We laten ze een jaar naar een andere afdeling gaan, maar als het niet bevalt, bieden we ze een retourticket aan. Deze loopbaanbewegingen leken vroeger riskant, maar nu we een vangnet hebben, moedigt dat mensen aan zo’n stap te zetten.”

Door het jobhoppen verbreden werknemers hun vaardigheden. “Bepaal je rol niet te eng”, omschrijft Penny de benadering van Hiscox. Door brede interesses te combineren met een dieper gebied van expertise hebben medewerkers kennis van verschillende verzekeringsonderdelen, hebben ze uitgebreidere technologische vaardigheden en hoeven ze minder bang te zijn dat de cloud of AI hun baan overneemt.

Tevreden medewerkers

Volgens Penny leidt het rotatiesysteem tot meer diversiteit op de werkvloer. Bovendien wordt veel meer van andere afdelingen geleerd. “Er is sprake van kruisbestuiving en we gebruiken elkaars benaderingen”, aldus Penny. Volgens Hiscox heeft het jobhoppen ook geleid tot tevredener medewerkers.

Reageer op dit artikel