nieuws

ONDERZOEK serviceproviders: ‘Zelfs brandpolis voor bunker onder water is lastig’

Branche 2637

ONDERZOEK serviceproviders: ‘Zelfs brandpolis voor bunker onder water is lastig’
v.l.n.r. Jurjen Oosterbaan Martinius, Bas de Voogd, Jasper Maes, Mary van Aken, Franca Cleton, Harrie-Jan van Nunen, Tjeerd Erkens Fotografie: Sabine Keijzer

Adviseurs ervaren aan den lijve dat het steeds lastiger wordt om (via serviceproviders) risico’s onder te brengen. Dit blijkt uit de voorbereidende gesprekken die Bureau DFO met het intermediair voerde ter voorbereiding op het jaarlijkse performance onderzoek naar serviceproviders. Vooral dienstverleners die het mogelijk maken alle producten aan te bieden vallen bij adviseurs in de smaak.

Serviceproviders die de financieel adviseur daadwerkelijk in de gelegenheid stellen om zijn klanten een breed aanbod uit de markt aan te bieden, lijken de uitgesproken voorkeur te krijgen van de financieel adviseur. Dit is een van de trends die uit het DFO-rapport Performance Serviceproviders 2018 naar voren komt.

Moeilijker onder te brengen

In de gesprekken ter voorbereiding op dit onderzoek bleek dat veel adviseurs ervaren dat verzekeringsmaatschappijen hun resultaten trachten te verbeteren door hun kosten te verlagen en het technisch resultaat te verbeteren. Dit leidt er steeds vaker toe dat minder frequent voorkomende risico’s moeilijker zijn onder te brengen. Maar ook dat, in de beleving van de adviseur, ‘normale’ risico’s alleen worden geaccepteerd met extra uitsluitingen. Een van de adviseurs omschreef dit als “zelfs bij de aanvraag voor een brandverzekering van een betonnen bunker onder water krijgen veel acceptanten het tegenwoordig al benauwd.”

Korte lijnen

Door een combinatie van schaalvergroting, uitstroom van deskundige medewerkers en de wens tot verhoging van efficiency geven veel adviseurs aan in de praktijk te merken dat het bij steeds meer aanbieders lastiger wordt om rechtstreeks contact te krijgen met acceptanten en schadebehandelaars. Serviceproviders die adviseurs korte lijnen bieden om met hun acceptanten en schadebehandelaars te overleggen, worden daarmee voor kantoren steeds aantrekkelijker.

Ervaringen met dienstverlening

Bureau DFO voerde dit jaar voor de dertiende keer het performance-onderzoek naar serviceproviders uit. Daarbij deelden bijna 600 financieel advieskantoren hun ervaringen met de ondervonden dienstverlening.

Voogd & Voogd

In de categorie serviceproviders schade groot werd Voogd & Voogd door de respondenten voor de 10e maal als beste grote serviceprovider schade gekozen. De Hypotheekadviseur werd voor de derde maal op rij als beste kleine serviceprovider hypotheken gekozen. Voor De Financiële Makelaar was het derde keer in vier jaar als ‘ beste serviceprovider hypotheken groot’.

Schadeverzekeringen zakelijk

Anac en Acura lagen voor schadeverzekeringen generiek dicht bij elkaar. Voor specifiek schadeverzekeringen zakelijk was is Surebusiness met voorsprong de hoogst gewaardeerde serviceprovider. Overall was Anac de winnaar. Op het gebied van consumptief krediet werd VCN Krediet Service door de respondenten het hoogst gewaardeerd.

Reageer op dit artikel