nieuws

Energiecommissaris Koornstra: ‘Verzekeren is ergens iets aan doen’

Branche 1911

Verzekeraars hebben een speciale rol bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie en de oplopende zorgkosten. Dat hield Ruud Koornstra, de Nationale Energie Commissaris het publiek gisteren voor tijdens am:innosurance. Volgens Koornstra moeten de maatschappijen de problemen vanuit een andere invalshoek benaderen en er vervolgens polissen bij bedenken.

Energiecommissaris Koornstra: ‘Verzekeren is ergens iets aan doen’

Koornstra was de uitsmijter tijdens het druk bezochte event op de High Tech Campus in Eindhoven. De serie-ondernemer en ambassadeur voor de energietransitie vertelde over zijn visie op de verzekeringssector. “Verzekeren gaat over de angst van mensen en daar wat aan verdienen. Zelfs al ga je ervan uit dat maar 20% van de wetenschappers het erover eens is dat we als mens invloed hebben op klimaatverandering, dan nog zul je dat risico moeten verzekeren. Verzekeren betekent ook dat je ergens iets aan doet.”

Op een na vieste jongetje van Europa

Nederland heeft in zijn beleving een speciale rol in het oplossen van het klimaatprobleem. “Nergens ter wereld is er zoveel kennis, innovatiekracht en creativiteit. We zijn daarnaast extreem ondernemend (…) en hebben poen, 2.500 miljard, wat voor een belangrijk deel bestaat uit geld dat is belegd door pensioenfondsen en verzekeraars. Je zou zeggen, wij worden wereldkampioen energietransitie maar toch zijn we het op een na vieste jongetje van Europa.”

Buiten de branche

Het vele geld van verzekeraars rolt nog te weinig naar de zin van Koornstra naar duurzaamheid. “Het echte meedenken stopt toch nog vaak na de eerste vier letters van het woord duurzaam.” Hij wijst er op dat echte disruptie nooit uit een branche zelf komt maar altijd daarbuiten. Bovendien lopen verschillende innovatiethema’s volgens hem door elkaar, zoals de energietransitie, de zelfrijdende auto en mobiliteit in brede zin.

Gezond doodgaan

“Verzekeraars kunnen hier een eigen rol in spelen”, meent de energiecommissaris. Maar kijkend naar de rol van de zorgverzekeraars bij het inperken van de zorgkosten vindt hij niet dat die rol gepakt wordt. “Als je het hebt over automatisering en robotisering van zorg wordt er gezegd dat verzekerden dat niet willen. Maar ga er eerst eens over praten. Ik denk dat ouderen in een verpleeghuis er best blij mee zijn als niet 1 maar 2 keer per dag verschoond worden, maar dan door een robot. De zorgkosten rijzen de pan uit. Zorg dan dat er een soort verzekering komt die ervoor zorgt dat je gezond dood gaat.”

Huidige businessmodel

Met de tegenwerping van verzekeraars dat ze al veel aan preventie doen, kan Koornstra weinig. “Dat is niet de insteek van de huidige verzekering. Ik begrijp ook wel dat ze dan zeggen dat hun huidige businessmodel daar niet op ingericht is. Dat heeft te maken met het huidige overstapseizoen. Maar wat nou als die klanten gewoon bij jou blijven als de insteek van de verzekering wordt dat jij hen gezond houdt.”

Nul-op-de-meter-woning

Een dergelijke omgekeerde benadering gaat volgens hem ook op voor de energietransitie. Langzaam ontstaat er gemor in de samenleving over de rekening van zaken als gasloos wonen. Als ik kijk naar een sociale huurwoning, dan maken we daar voor € 20.000 een nul op de meter woning van. Maar daar tegenover staat ook een opbrengst aan energiebesparing waarmee je de investering kunt terugverdienen. Als je als verzekeraar die opbrengst verzekert, is het te financieren.”

Weddepohl en Friese

’s Ochtend had Peerby-directeur Daan Weddepohl am:innosurance geopend. Zijn deelplatform draait nog niet break-even, maar dat moment zit er snel aan te komen, vertelde hij een volle zaal op de High Tech Campus. Volgens Weddepohl moeten verzekeraars zichzelf overbodig durven te maken. Alleen dan kunnen ze relevant blijven.

Zo ver wilde Lard Friese, CEO van NN Group, niet gaan, maar hij hamerde wel op de noodzaak van innovatie. De integratie van Delta Lloyd wil hij gebruiken om “een kikvorssprong  te maken en te innoveren”. De suggestie dat jonge innovators zouden moeten worden uitgenodigd om van binnenuit het eigen bedrijf ‘kapot te maken’, vindt hij “een verkeerde connotatie”. ‘Disrupten’ of ‘challengen’ leek hem een beter woord. “Als jij het niet doet, doet iemand anders het wel. Maar je moet wel zorgen dat de business er snel iets aan heeft”, zei Friese over vernieuwing vanuit innovatielabs.

Falen

Consolideren en innoveren is geen kwestie van of-of, maar van en-en, aldus de topman. “Je kunt miljoenen klanten niet even laten wachten omdat je bezig bent met een innovatie die over vijf jaar uit het lab komt.” Friese benadrukte bovendien dat grote verzekeraars ook met strenge regelgeving te maken hebben, iets dat innovatie soms belemmert. “Als de Uber-app in Londen het niet doet, pakt iedereen de tube. Als wij falen, hebben heel veel huishoudens een probleem. Het is goed dat er regels zijn, maar ze moeten wel doelmatig zijn.”

Reageer op dit artikel