nieuws

‘Drie op de tien klanten bereid polis af te sluiten bij Google of Amazon’

Branche 1556

‘BigTech’ – bedrijven als Facebook, Google, Amazon en Alibaba – is klaar om toe te treden tot de verzekeringsmarkt. Wereldwijd overweegt drie op de tien klanten een verzekering van een BigTech-firma te kopen. Dat meldt het World Insurance Report 2018 van consultancybureaus Capgemini en Efma. Verzekeraars zijn volgens het rapport kwetsbaar omdat ze achteropraken in het beantwoorden van klantvragen.

‘Drie op de tien klanten bereid polis af te sluiten bij Google of Amazon’

BigTech-bedrijven maken volgens het World Insurance Report vooral gebruik van hun sterke reputatie op het gebied van klantbeleving om ook de verzekeringsmarkt te veroveren. Wereldwijd zou 29,5% van de klanten overwegen minstens één product bij een BigTech-firma te kopen. Dit is een stijging van 12% ten opzichte van 2015.

Reële bedreiging

“Het gebruik van data en het kunnen bieden van een echt digitale klantbeleving zijn essentieel voor de verzekeraar van de toekomst, iets waar BigTech-bedrijven zoals Amazon en Google in uitblinken. De bedreiging van dergelijke toetreders is reëler dan de verzekeringsindustrie zou willen toegeven”, stelt Anirban Bose. Hij is Global Head van Financial Services en lid van de Group Executive Board bij Capgemini.

Jongeren

Vooral klanten jonger dan 35 zijn bereid om verzekeraars gedag te zeggen. Van deze groep zegt 38% wel gepersonaliseerde verzekeringsaanbiedingen te willen ontvangen via nieuwe innovatieve diensten. Maar een kwart van deze klanten zegt positieve ervaringen te hebben met hun verzekeraar (en 32% met een bank). Ze geven aan binnen 12 maanden van verzekeraar te veranderen en ze staan meer open voor de aankoop van verzekeringsproducten bij BigTech-bedrijven.

Personaliseren

Meer dan 80% van de verzekeraars noemt veranderende klantbehoeften als de belangrijkste factor voor investeringen in digitale vernieuwing. Ze doen dan vooral door geld te steken in smart watches en wearables, spraakherkenning en blockchain. Van de klanten geeft twee derde aan dat een persoonlijker contact hun grootste behoefte is. Volgens Capgemini en Efma is het daarom noodzakelijk dat verzekeraars zorgen voor een hoge digitale flexibiliteit: de time-to-market van innovaties moet worden verbeterd en ze moeten meer inzicht krijgen in de wensen van de klant. Zo kunnen ze realtime gepersonaliseerde diensten gaan aanbieden.

Reageer op dit artikel