nieuws

‘Consument ziet adviseur graag als regisseur van zijn financiële zaken’

Branche 1264

‘Consument ziet adviseur graag als regisseur van zijn financiële zaken’

Consumenten vertrouwen hun persoonlijke financiële gegevens het liefst toe aan hun eigen, onafhankelijke adviseur. Die kan bovendien een sterke rol vervullen als financieel regisseur. Dat blijkt uit een onderzoek van consultant en onderzoeker Fred de Jong en bureaus SparklingCRM, MCH Consultancy en Essenso.

Van de ondervraagde consumenten geeft 39% zijn financiële gegevens het liefst uit handen aan de eigen adviseur. De eigen bank en verzekeraar presteren op het gebied van vertrouwen met respectievelijk 19% en 7,8% een stuk minder, even als de overheid (8,8%). Bijna een kwart van de respondenten vertrouwt zijn financiële gegevens aan niemand toe.

De Jong onderwierp afgelopen maanden 170 intermediairs aan een onderzoek. Ook zijn de enquêtegegevens van 500 consumenten die gebruikmaken van de diensten van een financieel adviseur bij het onderzoek betrokken.

Structurele voorsprong op verzekeraars

De helft van alle consumenten geeft aan behoefte te hebben aan een regisseur voor hun financiële zaken. Volgens De Jong biedt dit in het kader van de privacywet AVG een unieke kans voor het intermediair. De nieuwe wetgeving leidt ertoe dat alleen relevante gegevens mogen worden vastgelegd. In de rol van financiële regisseur kan het intermediair een structurele voorsprong pakken op andere marktpartijen zoals banken en verzekeraars, aldus De Jong.

‘Ken-uw-klant’ beperkt ingevuld

De onderzoekers noemen het opvallend dat een groot deel van de ondervraagde adviseurs geen informatie heeft vastgelegd over belangrijke financiële kengetallen van particuliere klanten zoals hypotheek, pensioenvoorzieningen, lopende verzekeringen (al dan niet ergens anders afgesloten) en de financiële positie. Deze informatie is cruciaal om de door de consument gewaardeerde rol van financiële regisseur op te pakken, stellen ze. “Het principe ‘ken-uw-klant’ wordt blijkbaar vanuit commercieel oogpunt nog maar beperkt ingevuld door het intermediair”, aldus het onderzoek.

Keurmerk

Uit het onderzoek blijkt verder dat tussenpersonen zichzelf hoger waarderen dan de consument. Zelf beoordelen de onafhankelijke adviseurs het eigen functioneren met een 7,95. Ze zeggen te streven naar een 8,5. Van consumenten krijgen ze echter een 7,1. Dat is overigens ruim hoger dan de cijfers die banken (5,85), verzekeraars (5,96) en landelijke adviesketens (5,95) van klanten krijgen.

Meer dan de helft van de consumenten geeft aan wel iets te zien in een keurmerk voor de klantgerichtheid van adviseurs. Driekwart van het intermediair in het onderzoek ziet hier echter de waarde niet van in.

Reageer op dit artikel