nieuws

Coen de Ruiter: ‘Informatie over provisie moet je doseren’

Branche 2540

Coen de Ruiter: ‘Informatie over provisie moet je doseren’

Independer-directeur Coen de Ruiter is voorstander van actieve transparantie, maar vindt dat je de informatie wel moet doseren. Anders houd je het niet behapbaar, zegt hij in een interview op de site van het Verbond van Verzekeraars. De Ruiter is de eerste in een serie van vijf die door het Verbond wordt ondervraagd over actieve provisietransparantie.

Coen de Ruiter stelt in het vraaggesprek dat transparantie de kurk is waarop Independer drijft. De vergelijkingssite maakt sinds kort de provisie voor iedereen eenvoudig inzichtelijk, zegt de directeur. “Wij doen dat dus actief, maar merken ook dat je informatie moet doseren om het behapbaar te houden. Wij krijgen op onze site grofweg twee (hoofd)soorten bezoekers: de inspecteurs en de gemakzoekers. Die laatste zijn dik in de meerderheid en zij willen gewoon weten wat de hoogte van de premie is en wat ze daarvoor mogen verwachten, bijvoorbeeld in polisvoorwaarden, maar ook in klantervaring”, aldus De Ruiter.

Geen boterham te verdienen

Het Verbond van Verzekeraars wil in een vijfdelige serie andere partijen aan het woord laten over actieve transparantie. Coen de Ruiter van Independer is de eerste. Het Verbond wil weten of anderen net zo positief zijn over het provisieverbod op complexe producten als minister Hoekstra van Financiën.

In het interview zegt hij het provisieverbod in grote lijnen effectief te vinden. Hij noemt het onderbelicht dat het verbod niet voor alle markten goed heeft uitgepakt. “De uitvaartmarkt bijvoorbeeld bestaat alleen nog maar uit aanbieders, waardoor het voor ons en voor andere externe partijen niet mogelijk is om er een boterham te verdienen. Er is daar met andere woorden nauwelijks ruimte voor onafhankelijke adviseurs en dat is op zijn zachtst gezegd jammer, niet in de laatste plaats voor de consument. Die mist hierdoor een volledig overzicht van de markt.”

Jongeren in de verdrukking

De Ruiter roept verzekeraars daarnaast op nieuwe producten te ontwikkelen voor jongeren. Volgens de Independer-directeur begint die groep met een achterstand doordat ze een forse studielening hebben, nauwelijks kans maken op de huizenmarkt en ook nog eens diep in de buidel moeten tasten voor een autoverzekering. “Ik zou het daarom toejuichen als we producten gaan ontwikkelen waarbij jongeren hun goede gedrag veel eerder kunnen terugverdienen. Of sterker nog, producten die jongeren echt helpen met goed verkeersgedrag. Als sector kunnen we die groep, die op dit moment behoorlijk in de verdrukking zit, echt beter bedienen.”

Reageer op dit artikel