nieuws

NVGA am: Innovatieprijs (3): Openclaims claimt schadelastreductie van minimaal 30%

Branche 999

NVGA am: Innovatieprijs (3): Openclaims claimt schadelastreductie van minimaal 30%

Vier bedrijven maken op 18 april kans om de NVGA am: Innovatieprijs te winnen. In aanloop naar de grande finale op het NVGA-congres stellen we ze voor. Vandaag: Openclaims dat met WA Connect een schadeveiling en een verhaalservice in één op de markt heeft gebracht. Volgens Lex Orie kan de schadelast met minstens 30% worden teruggebracht. Bovendien, zegt hij, laat de service klanten niet langer in de kou staan.

“De essentie van ons concept is een lagere schadelast voor verzekeraars en een mooie, korte customer journey voor de klant”, vat Openclaims-oprichter Lex Orie de voordelen van WA Connect samen. Vorig jaar deed Orie ook mee aan de NVGA am: Innovatieprijs. De schadeveiling van vorig jaar is inmiddels uitgebouwd met een verhaalservice.

In de kou

“Wij zien dat veel klanten met enkel WA-dekking niet vooraan staan als ze hulp nodig hebben na een aanrijding door een derde partij”, zegt Orie. “Dat is zonde, want het klantcontact is schaars. Waarom benutten adviseurs dat moment niet om de klant verder te helpen met zijn verhaalschade? Als het nu gebeurt, is de klacht vaak dat het lang duurt. De tegenpartij heeft ook nog stormschades liggen die hij eerst wil afhandelen. Gaat je klant weer bellen dat het lang duurt.”

Het gevolg is volgens Orie dat klanten zich in de kou gezet voelen en zelf hun schade gaan regelen bij een hersteller. Die rekent volgens de Openclaims-directeur een hogere prijs omdat hij weet dat hij niet zoveel met de andere partij te maken heeft. “We laten de klant dus in de steek, maar ook de verzekeringsbranche zelf.”

Realtime

De customer journey die volgens Orie nu soms wel twee maanden duurt omdat je moet wachten op de tegenpartij, kort WA Connect in tot één dag. In de toekomst ambieert hij klanten zelfs realtime te kunnen aangeven of zijn schade te verhalen is. Is dat het geval, dan neemt Openclaims direct het risico van de verhaalbaarheid over van de consument. De schade wordt aangemeld op de veilingsite met herstellers. De klant weet zo snel waar hij terechtkan. Openclaims verhaalt de schade vervolgens via het Clearinghuis.

“We maken de hele keten efficiënter en we houden exorbitante verhaalschades buiten de deur”, aldus Orie. “De gemiddelde schadelastreductie is in ieder geval 30%. We zouden dus bij bijna 1 op de 3 schades mis kunnen zitten om het nog rendabel te houden, maar in de praktijk zitten we vrijwel nooit mis. Soms moet we wat extra informatie opvragen, maar echte miskleunen zijn er niet.”

Letselschades

Dat herstellers in het begin huiverig waren, noemt Orie onterecht. “Het algemene beeld van de zielige schadehersteller bestaat niet. Grote professionele clubs kunnen nog steeds een goede boterham verdienen. Zij zagen deze verhaalschades minder, want klanten gingen eerder naar Beun de Haas.”

Dat is volgens Openclaims niet meer nodig met een snelle afhandeling. Nu nog focust WA Connect op zaakschades, maar Orie ziet ook mogelijkheden om in de toekomst de afhandeling van letselschades te versnellen. En die 30% schadelastreductie kan ook nog hoger, voorspelt hij. “Dat zijn mooie cijfers in een branche die verlieslatend is.”

Behalve Openclaims zijn Bugs Business, C-Profile en Postex genomineerd voor de NVGA am: Innovatieprijs.

Reageer op dit artikel