nieuws

Daan Weddepohl (Peerby) over innovatie: ‘Wat als er zometeen een Spotify is voor je inboedel?’

Branche 1217

Daan Weddepohl (Peerby) over innovatie: ‘Wat als er zometeen een Spotify is voor je inboedel?’

Wat zijn de vraagstukken waar de financiële dienstverlening voor staat om succesvol te innoveren? Tijdens am: innosurance geeft een keur aan topsprekers zijn of haar visie op vooruitgang. Daan Weddepohl, oprichter van deelplatform Peerby spreekt over de kansen en valkuilen van de deeleconomie.

Wat kunnen verzekeraars van Peerby leren?
“Proberen, meten, leren, in een snelle continue cyclus. Risico’s accepteren. En doorgaan. De eerste iteratie is vrijwel nooit het antwoord. Je moet 50 dingen proberen voor iets werkt.”

Is de wereld van verzekeraars niet hopeloos ouderwets?
“Ja en nee. Ja, omdat verzekeren vaak gaat over op basis van historische data risico’s afdichten en vermijden. In een wereld die enorm aan het veranderen is door digitalisering is er vaak helemaal geen historische data beschikbaar en moet je vooruit kijken en risico accepteren. Dat is vrijwel precies het tegenovergestelde. Nee, omdat er altijd risico’s zullen zijn en er veel interessante kansen ontstaan door die nieuwe technologie waar verzekeraars een rol zouden kunnen spelen.”

Waarom blijft innovatie in jouw beleving bij verzekeraars achter?
“Verzekeraars kunnen in veel gevallen geen tempo maken. Innovatie is niet lang voorbereiden en dan in één keer raak. Het is veel en snel uitproberen. Een startup doet twee weken over een iteratie, een verzekeraar 6 maanden. Als de eerste versie dan geen succes is, is alle energie al uit het team gelopen.”

Je moet 50 dingen proberen voor iets werkt

Wat werkt wel?
“Je moet snel kunnen schakelen, in rap tempo telkens nieuwe dingen proberen zodat je in de praktijk ontdekt ontdekt hoe iets werkt. Als er een keer tempo gemaakt wordt, is dat vaak op een oude verzekering in een nieuw jasje. Dan durft men het aan. Maar daarmee sla je gemakkelijk de plank mis. Soms moet je grote stappen maken, kijken hoe je een klantprobleem oplost in een geheel nieuwe context. Dan is het niet genoeg als je een product verzint dat ‘oude verzekering + Facebook’ is.”

Verwacht jij dat de desintermediatie in de verzekeringsbranche doorzet?
“Ja, zeker met de opkomst van blockchain technologie. Wij denken nu al na over verzekeringen op ons platform die geheel p2p (peer to peer) worden afgesloten en niet meer onder toezicht van AFM of DNB vallen, omdat ze op een geheel andere manier zijn georganiseerd. Veel verzekeringen kunnen naar p2p blockchainvarianten worden omgezet. Voor veel andere verzekeringen geldt: deel/abonnements/toegangseconomie, big data, a.i. en robotisering zullen ze overbodig maken. Een zelfrijdende auto die nooit meer ongelukken maakt heeft geen verzekering nodig. Productdienstsystemen, waar de deeleconomie een voorloper van is, hebben een heel ander risicoprofiel en het risico is meegenomen in het abonnement in plaats van een losse verzekering. Een voorloper hierop zijn diensten als Netflix en Spotify. Je dvd/cd collectie kan niet meer verdwijnen tijdens een brand. Wat als er zo meteen een Spotify is voor je inboedel?”

am:innosurance vindt op 12 juni plaats op de High Tech Campus in Eindhoven. Inschrijven kan hier

Reageer op dit artikel