nieuws

Wiertsema (Adfiz): ‘Brede vergelijking creëert schijnzekerheid’

Branche 2382

Een marktbrede vergelijking waarbij de klant kan kiezen uit zoveel mogelijk producten creëert een schijnzekerheid voor de consument. Dit stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op de site van de brancheorganisatie. Zo’n marktbrede vergelijking zou voorwaardelijk moeten gaan worden voor adviseurs die het predicaat onafhankelijk willen dragen.

Wiertsema (Adfiz): ‘Brede vergelijking creëert schijnzekerheid’

In zijn column toont de Adfiz-directeur zich in de eerste plaats verheugd over het sneuvelen van de motie in de Tweede Kamer om de schadeprovisies (actief) transparant te maken. Minder gelukkig is hij met het gegeven dat een andere motie wel werd aangenomen. Hierbij werd ingestemd met een haalbaarheidsstudie naar een ‘marktbrede vergelijking als uitgangspunt voor onafhankelijk advies’.

‘Tig verzekeringen’

“Prima dat dit wordt onderzocht, maar kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan”, aldus Wiertsema. “Suggereren dat dit wel zo is, is het creëren van een soort schijnzekerheid voor de klant. Het gaat er namelijk niet om dat de klant weet dat hij uit tig verzekeringen heeft kunnen kiezen. Nee, wat belangrijk is, is dat de adviseur goed geluisterd heeft naar zijn klant. Dat hij door de juiste vragen te stellen de wensen en behoeften van de klant in kaart heeft gebracht”

Vergelijking met huisarts

Hij maakt de vergelijking met een huisarts. “Als een patiënt bij hem komt, inventariseert hij ook eerst wat de klacht of aandoening is. Op basis van de diagnose die hij stelt, gaat hij op zoek naar de behandeling die past bij het ziektebeeld van de patiënt. En niemand die aan de zijlijn staat te turven of de huisarts wel voldoende opties heeft besproken met zijn patiënt.”

Onafhankelijk advies

Volgens Wiertsema is het belangrijker dat de huisarts geen banden heeft met de farmaceut wiens medicijnen hij voorschrijft. “In mijn ogen zit op dat punt ook de kern van de onderzoeksvraag wat het uitgangspunt moet zijn voor onafhankelijk advies: is de adviseur gebonden aan de producten waarin hij bemiddelt of is hij vrij in de keuze van oplossingen die hij adviseert? Voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen vergelijken. Vergelijken van producten en aanbieders is wel degelijk belangrijk, maar als middel en niet als doel op zich.”

Gebonden bemiddeling

Hij vervolgt: “Waar de klant bij gebaat is, is dat we duidelijk zijn over of iets gebonden bemiddeling of onafhankelijk advies is. (…) Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend. Hetzelfde geldt voor gebonden bemiddeling: het wordt vaak verpakt als advies, maar is het niet. Het is verkoop. Niets meer en ook niets minder.”

Reageer op dit artikel