nieuws

Nieuw concept: GPS-gegevens schakelen automatisch reisverzekering in

Branche 1043

Nieuw concept: GPS-gegevens schakelen automatisch reisverzekering in

In het laatste am:magazine bekeken we in de rubriek nieuwe concepten de reisverzekering, aangeboden door de Londense insurtech Revolut, waarbij de dekking automatisch wordt ingeschakeld als de verzekerde in het buitenland is. Is dit wel zo’n goed idee? Wat vonden experts eigenlijk van dit concept?

Aan de hand van gps-gegevens van de mobiele telefoon betaalt de verzekerde per dag dat hij in het buitenland is. Alleen medische kosten (inclusief tandarts) zijn gedekt in deze polis. Bagage is uitgesloten en ook een annuleringsverzekering is niet opgenomen in de dekking. Experts zeiden het volgende:

Expert 1: Jeroen Kemperman
“Wij hebben dit idee ook bij ons op de plank liggen”, zegt Jeroen Kemperman, senior manager Strategie & Business Development bij Zilveren Kruis (Achmea). Kemperman houdt zich graag bezig met insurtechs. “Ik vind het een hartstikke leuk en ook grappig idee. Wat belangrijk is, en dat vind ik in dit concept zo sympathiek, is dat ze er een maximum op hebben gezet. De kosten voor de reisverzekeringen bedragen £ 0,99 per dag dat de klant in het buitenland is, met een maximum van £ 30. Dat hebben ze goed bedacht, daardoor betaalt niemand ooit meer dan de kosten van een doorlopende reisverzekering. Het is ook goed dat ze zich richten op alleen de medische kosten, want daar zitten de echte kosten. In het buitenland kunnen medische kosten per gebied enorm verschillen, en ze kunnen heftig zijn. Ik heb wel wat vragen bij dit product: hoe zit het met vervoer en repatriëring als je gewond raakt en ergens niet meer weg kunt? De bedenkers zouden zich nog meer onderscheiden als ze in kaart kunnen brengen welke zorgposten je ter plekke zou kunnen bezoeken en wat de verschillen tussen de diensten en kosten zijn. Ik zie dit concept als een mooi voorbeeld van hedendaagse innovatie. Als dit een insurtech van Nederlandse bodem zou zijn, zouden wij zeker geïnteresseerd zijn daarmee samen te werken. We zouden dan kijken hoe wij de dienstverlening zouden kunnen aanvullen. If you can’t beat them, join them!”

Expert 2: Mary-Jo de Leeuw
“Ik zou dit als klant nooit doen”, zegt cybersecurity-expert Mary-Jo de Leeuw, associate partner bij technologisch consultancybureau Revnext. “In dit concept wordt
gebruikgemaakt van je geolocatie, je weet nooit wat ze met al die geografische gegevens van je gaan doen. Als je dit soort dingen ‘aanzet’, weten bedrijven op een gegeven moment alles van je. De vervolgvraag is dan: wat gaan ze met die gegevens doen? Wat ik in mijn dagelijkse werk tegenkom, is vaak schrikbarend. Zelfs in uitzonderingsclausules van KLM, een gerenommeerd bedrijf met goede kennis van communicatie en datastrategie, kom je dubieus taalgebruik tegen. Als bedrijven al dergelijke clausules hebben opgenomen in hun product processing kom je eerst een hele rij punten tegen met uitleg waar ze je gegevens voor gaan gebruiken. Vervolgens zie je de dubieuze vertaalslag daaronder, waardoor het voor veel klanten onduidelijk blijft wat er precies met hun data wordt gedaan. Je weet gewoon niet wat bedrijven, of het nou insurtechs zijn of KLM, met die data doen en de inlichtingendienst kan dat vervolgens allemaal uitpluizen. Daarnaast denk ik nog aan het volgende: die gps-signalen zijn in grensgebieden totaal niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg. Als ik in het oosten van het land ben, denkt mijn telefoon bijvoorbeeld al dat ik in Duitsland ben. Hoe gaan ze daarmee om? Kortom: ik zou het niet doen, er blijven teveel vragen en onzekerheden over om hiervan overtuigd te raken.”

Expert 3: Robert Witteveen
“Ik denk dat concepten als deze meer regel dan uitzondering zullen worden”, zo vertelt innovator en facilitator Robert Witteveen van het Vivat Innovation Centre (VINCE). “De telefoon is zo onderhand niet meer alleen onze telefoon, maar onze ‘personal assistant’. Het is een heel simpele toepassing die zeker gemeengoed gaat worden. Die geolocatie-activatie wordt een belangrijk onderdeel van ons dagelijks bestaan. We krijgen straks onderweg allerlei persoonlijke meldingen die zijn afgestemd op ons voorkeursprofiel. Stel je voor, je bent gek op citroenijsjes die voldoen aan een aantal specifieke persoonlijke voorkeuren. Op een dag wandel je in een stad en gaat je telefoon over. Deze geeft aan waar je dichtbij dat zo geliefde ijsje kunt vinden en via je agenda is dan al gecheckt dat je even tijd hebt om dit ijsje te kopen en te eten. Hoe gaaf zou dat zijn! Alles wordt straks met elkaar gekoppeld. Dit soort concepten worden de toekomst. Ik heb ook even hun website bekeken, maar die kan wel wat beter. De vormgeving en informatievoorziening op de site is nog onvoldoende, daar mogen ze nog wel aan werken. Het wordt mij op hun site bijvoorbeeld niet duidelijk wie of welke partij achter het concept zit, dat verdient aanvulling. Volgens mij zit dit concept nog in de Minimum Viable Product (MVP) fase en moet er nog wat gesleuteld worden aan de userexperience van de desktopversie. De app-versie heb ik nog niet gedownload. Laat ik dat maar eens gaan doen.”

Reageer op dit artikel