nieuws

Karina Raaijmakers: ‘De klant in charge krijgen heeft tijd nodig’

Branche 2415

Het provisieverbod op complexe producten heeft gebracht wat toezichthouder Karina Raaijmakers had verwacht. Ze noemt het een grote verbetering dat de klant nu opdrachtgever is voor een financiële dienst. Maar het heeft meer tijd nodig om de klant echt helemaal ‘in charge’ te krijgen, denkt de scheidend AFM-vrouw.

Karina Raaijmakers: ‘De klant in charge krijgen heeft tijd nodig’

Raaijmakers neemt als hoofd toezicht Verzekeren en Pensioen eind deze maand afscheid van de AFM en gaat aan de slag bij de Nederlandse Zorgautoriteit. In een interview op de website van het Verbond van Verzekeraars blikt ze terug.

Toegevoegde waarde van advies

“Het provisieverbod heeft gebracht wat ik had verwacht”, zegt ze in het interview. “Een klant betaalt nu zelf voor een financiële dienst en is in die zin ook zelf de opdrachtgever. Vroeger was een klant veel minder in charge. Ik vind dat een grote verbetering.”

Toch heeft het volgens haar nog wel wat tijd nodig voor klanten echt helemaal de touwtjes in handen hebben. Om klanten in charge te laten komen, is het belangrijk dat adviseurs te toegevoegde waarde van financieel advies beter voor het voetlicht brengen, zegt ze. “Ik heb eerder wel eens gezegd dat financieel advies is te verkiezen boven execution only, waarbij de klant helemaal zelf aan het roer staat. Dat vind ik ook echt, maar dan ligt er wel een gemeenschappelijke opdracht om de klant die toegevoegde waarde ook te laten zien. Dat is tot nu toe maar tot op zekere hoogte gelukt.”

Actieve transparantie

In het interview herhaalt ze het belang dat ze hecht aan actieve transparantie op schadeverzekeringen. “Een consument moet op voorhand weten wat de (hoogte van de) provisie is. Hij moet daar niet om hoeven vragen.” Ze wil dat de sector zelf met plannen komt over hoe actieve transparantie kan worden vormgegeven.

Keuzebegeleiding

Raaijmakers roept verzekeraars daarnaast op meer werk te maken van keuzebegeleiding van hun klanten. Sommige maatschappijen kijken wat dat betreft de kat uit de boom, zegt ze. “Het is ook lastig, zeker in een online omgeving. De beslissing van een klant is niet altijd eenduidig en dat maakt het niet eenvoudig.”

Keuzevrijheid in pensioen is volgens haar bij uitstek een thema om nu vaart te maken met de begeleiding. “Ik zou verzekeraars willen aansporen om dit thema geheel vanuit het klantperspectief te benaderen. En ze moeten haast maken. Dit is hét moment om de keuzebegeleiding goed in te richten. Het is echt een kans.”

Reageer op dit artikel