CEO Willem van Duin en CFO Michel Lamie (voorheen de Goudse) gaven vanochtend een toelichting op de jaarcijfers. Van Duin gaf aan dat het aandeel dat het intermediair (zonder Rabo) binnenbrengt, dertien procent van de omzet, stabiel is in vergelijking met vorig jaar. Van het recente besluit van Avéro om particuliere schadeverzekeringen niet langer via het intermediair op de markt te brengen verwacht hij wat dat betreft weinig effect. “Dat ging echt om een heel klein deel.”
Avéro doet nog steeds mee
Achmea wil groei in alle distributiekanalen, er zijn geen doelstellingen voor welk kanaal het grootste moet zijn, benadrukte Van Duin. “We zien dat het intermediair vooral op zakelijk schade, inkomen en zorg zit. We hebben natuurlijk het volmachtkanaal en we zijn terug in co-assurantie.” De activiteiten op de beurs gebeuren onder Avéro-label. Een paar jaar geleden stond het voortbestaan van dat merk ter discussie. Het is nog steeds duidelijk dat Achmea zich vooral positioneert met Interpolis, Centraal Beheer en Zilveren Kruis. Die worden in de persconferentie het meest genoemd. Avéro wordt daar geschaard onder de ‘overige merken’. Maar volgens Van Duin is er geen plan om het merk te laten verdwijnen. “Het staat niet op de agenda”, zegt Van Duin. “We kijken steeds naar het onderscheidend vermogen van al onze labels, en het merk Avéro voegt op dit moment nog steeds waarde toe.”
Tevreden over Rabobank
Van Duin gaf een tijd geleden in een interview met amweb aan dat hij meer verwacht van de bancaire distributierelatie met de Rabobank. Daar toonde hij zich nu tevreden over. “We hebben veel profijt van de groei die Rabobank realiseert in hypotheken. Denk dan vooral aan overlijdensrisicoverzekeringen. Een kwart van alle ORV’s komt bij Achmea terecht en daarmee zijn we marktleider in nieuw verkochte ORV’s.” Volgens Van Duin is de Rabo-bankierenapp de meest gebruikte app van Nederland. “En daarin zijn dus onze verzekeringen af te sluiten. Die ontwikkeling gaat alleen maar door, ja dat gaat naar tevredenheid.”