nieuws

‘Er valt nog heel wat terrein te winnen in de verzekeringsmarkt’

Branche 1397

‘Er valt nog heel wat terrein te winnen in de verzekeringsmarkt’

Verzekeraars moeten meer lef tonen in het verbreden van hun businessmodellen, zo zegt senior manager Strategie & Business Development bij Zilveren Kruis Jeroen Kemperman. Hij houdt zich dagelijks bezig met innovatie. Hij weet als geen ander dat de businessmodellen van verzekeraars niet toekomstbestendig zijn. Hij schreef er, samen met andere auteurs, zelfs het boek Briljante Businessmodellen in Finance over. Volgens Kemperman is er een doorbraak nodig om weer te ondernemen vanuit hernieuwd vertrouwen bij klanten en verzekeraars zelf en is er nog heel wat terrein te winnen in de markt.

Daar zijn volgens hem briljante businessmodellen gedreven vanuit visie voor nodig. “Modellen die van toegevoegde waarde zijn voor alle stakeholders: voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en de maatschappij”, zo vertelt Kemperman (foto). De senior manager zal spreken op de verdiepingsdag van het MBA in één Dag event voor adviseurs en verzekeraars op 6 april.

Verleden, heden en toekomst

Tijdens die dag geeft Kemperman zijn visie op het verleden, het heden en de toekomst van de financiële dienstverlening en zal hij vooral ingaan op de onderliggende trends die te zien zijn binnen de verzekeringssector. De onvermijdelijke grootste trend is volgens Kemperman de digitalisering van de wereld en dus ook van onze sector. Kempermans interesse gaat uit naar het voorspellen van de impact van die digitalisatie op de traditionele ‘core business’ van verzekeraars: het delen, repareren en voorkomen van risico’s. “Het gaat om het zoveel mogelijk begrijpen waar je core business in zit, maar kijk ook naar de zijkanten en probeer te zien waar je zou kunnen verbreden. Het start met de administratieve processen en transacties, dat moet ‘smooth’ lopen. Versimpel alles zoveel mogelijk voor je klanten en haal ‘het gedoe’ dat veel mensen ervaren weg door ook alles digitaal en via internetbankieren aan te bieden. Zorg ervoor dat je al die chatbots hebt, maar begrijp ook dat mensen behoefte hebben om je te bellen of zien wanneer ze je wel nodig hebben”. Kemperman geeft ook dit mee: “Stel ook de vragen: zijn er nieuwe risico’s die we tot nu toe nog niet hebben gezien, of nieuwe manieren van afhankelijkheid bij mensen die we moeten wegnemen?”

Onze sector, die bekend staat om traditionele risico’s zo goed mogelijk te kunnen berekenen, heeft echt ook nog steeds grote nieuwe uitdagingen

Grote uitdagingen

Ook in het reguliere delen van risico’s staat de verzekeringsindustrie volgens Kemperman voor grote uitdagingen. “Onze sector, die bekend staat om traditionele risico’s zo goed mogelijk te kunnen berekenen, heeft echt ook nog steeds grote nieuwe uitdagingen. Hierbij denk ik aan de veranderingen in het klimaat. Hoe gaan we ons daar in de toekomst eigenlijk tegen beschermen? Daarnaast: cybercrime neemt alsmaar toe, de dreigingen en risico’s worden steeds groter. De hoeveelheid inbraken online is allang groter dan het aantal inbraken offline, maar die cyberverzekeringenindustrie komt maar niet van de grond, hoe kan dat dan?”

Kemperman is van mening dat verzekeraars meer lef moeten tonen in het durven verbreden van hun businessmodellen als het gaat om het voorkomen en repareren van risico’s. “Centraal daarbij is dat je je steeds afvraagt: wat kan ik naast die core business nog meer doen? Voor de zorgverzekeraars betekent dat bijvoorbeeld dat de patiënt steeds beter begeleid wordt naar de voor hem of haar beste zorg en dat je mensen helpt als ze gezonder willen blijven. Voor schadeverzekeraars betekent het dat er niet alleen gekeken wordt naar het uitkeren van de schade, maar dat we voor de klant nog automatischer en zonder rompslomp de best mogelijke plek vinden om vervolgens die schade weer te repareren en liever nog: die te voorkomen.”

In de verzekeringswereld hebben we de kern van ‘het delen van het risico’, maar daar komt steeds meer bij

De toekomst bestaat in de visie van Kemperman uit het steeds meer en steeds beter ‘ontzorgen’ van klanten. “In de verzekeringswereld hebben we de kern van ‘het delen van het risico’, maar daar komt steeds meer bij. Wat is de best mogelijke hulp, service en continuïteit die ik kan bieden aan onze klanten op terreinen als wonen, werken, mobiliteit en gezondheid? Voor de klant is dat geld uitkeren heel belangrijk, maar er zijn veel meer momenten waarop we onze kracht en betekenis als verzekeraar kunnen laten zien door continuïteit te realiseren”, aldus Kemperman.

Innovatie door schaarste

Innovatie ontstaat volgens Kemperman door schaarste. Nederland is volgens hem heel innovatief en van natura zijn Nederlanders gewend te experimenteren waarmee het in Europa een testmarkt is, maar ook ons land loopt hier en daar wat mis. “Problemen die je niet hebt, los je niet snel op, dat zien we in het voorbeeld van mobiel betalen. Dat is in een Afrikaans land als Kenia, waarbij mobiel betalen via sim-kaart ongeveer het enige middel is om digitaal te betalen, heel duidelijk te zien. Er is schaarste waar een moderne oplossing voor is en dat wordt dan ineens heel veel gebruikt. Nederland loopt op dat gebied achter op landen als Kenia, China en ook de VS. Wij hebben hier in Nederland al heel veel netwerken, systemen en middelen en we hebben eigenlijk geen echte problemen waardoor innovatie, die wel nodig is, niet altijd meteen aanslaat. Toch is die innovatie heel erg nodig, want markten als wonen, werken, mobiliteit, gezondheid en oudedagsvoorzieningen zijn niet voorbehouden aan Nederlandse verzekeraars. Daarin zullen we het moeten opnemen tegen heel andere spelers met heel andere spelregels dan we gewend zijn.”

Geïnteresseerd in de visies van Jeroen Kemperman? Voor meer informatie over zijn bijdrage tijdens de MBA in Eén dag voor verzekeraars en adviseurs en inschrijven: klik hier.

Reageer op dit artikel