nieuws

Jeroen Morrenhof (FRISS): ‘We zullen met 150% groeien’

Branche 2294

Hij verwacht dat het werknemersaantal van zijn insurtech-bedrijf FRISS de komende vier jaar met 150% zal groeien. Het bedrijf meldde vorige maand dat ze een financieringsronde van serie A-aandelen ter waarde van €15 miljoen naar zich toe heeft weten te trekken. De insurtech ontwikkelt analysesoftware voor fraude, risico en compliance voor schadeverzekeraars en is gehuisvest in de Creative Valley in Utrecht. Waar gaat CEO Jeroen Morrenhof de investering aan besteden?

Jeroen Morrenhof (FRISS): ‘We zullen met 150% groeien’

2017 was een goed jaar voor de fraudebestrijder. In oktober won FRISS namelijk de hoofdprijs van $ 1,5 miljoen tijdens een innovatiewedstrijd van de Amerikaanse staat Connecticut op de Yale School of Management.

Redelijk gemakkelijk

Morrenhof is dan ook erg blij en hij klinkt zeker van zijn zaak als we het hebben over de investering en de toekomstvisie van zijn bedrijf. Hij heeft ‘een nogal complex traject’ afgelopen, zoals hij zelf zegt, om de juiste financiers te vinden. Morrenhof zat, zo vertelt hij, in een ‘de luxe-positie’. Tussen april en november 2017 voerde hij redelijk wat gesprekken met vertegenwoordigers van geïnteresseerde investeerders. Morrenhof: “Het was een aardig lijstje waar we onze keuze uit konden maken. Wat dat betreft is dit wel een goede tijd nu. Als je een goede insurtech of fintech hebt, en je die goed weet te pitchen, vind je momenteel redelijk gemakkelijk een geïnteresseerde investeerder.”

Waarom koos Morrenhof juist voor Aquiline Technology Growth (ATG) en Blackfin Capital Partners?
“Omdat ATG en Blackfin Capital Partners partijen zijn met veel expertise verzekeringsgebied”, vertelt Morrenhof. “We hebben van tevoren heel goed nagedacht wat we wilden. FRISS is mijn tweede bedrijf, dat is bekostigd vanuit mijn eerste bedrijf. Als je jezelf kunt financieren geeft dat veel vrijheid, maar het werkt ook beperkend. We hebben veel ambities en willen wereldwijd stappen maken. Vorig jaar april zijn we begonnen met het presenteren van onze ideeën aan in totaal 10 partijen die interesse hadden getoond. Voor mij was het heel belangrijk met een partij verder te gaan die onze lange-termijn visie zou ondersteunen. Geloven ze in wat we doen? En is het de investeerder niet alleen maar om het geld te doen? Dat waren voor mij de belangrijkste achterliggende vragen.”

VS en Frankrijk

De manier van samenwerken was voor de CEO ook belangrijk: “Ik heb ook gekeken of de partij waarmee we zouden gaan samenwerken de voor ons juiste ervaring en het juiste netwerk had. Jeff Greenburg leidt ATG, de Greenburg familie kennen we van AIG. Dat hele bedrijf ademt verzekeren. Dat is een partij die voor ons met name in de US goede introducties kan verzorgen. Blackfin zit ook in de fintech insurance en kan ons goed helpen ons te introduceren in de markt in Frankrijk.”

15 nationaliteiten

Morrenhof wil het komende jaar graag met name flinke stappen zetten in de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk en Duitsland. De grootste uitdaging ziet hij in het vinden van de juiste mensen. “Ik wil over vier jaar hier in Utrecht gegroeid zijn van 100 medewerkers naar 250 medewerkers. Daar gaat een groot gedeelte van de investering die we hebben ontvangen naartoe. De technologische ontwikkeling zal hier vanuit Utrecht plaatsvinden. Ik haal mijn medewerkers overal vandaan. Ik heb datascientists nodig, waar ze vandaan komen maakt me niet uit. Momenteel staat de teller hier volgens mij op 15 verschillende nationaliteiten die bij ons in dienst zijn.” Ook op dit gebied hoopt Morrenhof dat zijn investeerders hem kunnen helpen. “En dat gebeurt ook al”, zo merkt hij op: “Ik was vorige week voor een meeting in de VS en daar hadden ze al een groep talenten voor me geselecteerd.”

De CEO vertelt dat hij deze maand nog de keuze wil hebben gemaakt waar in de VS hij zich wil ‘gaan vestigen’. “Dat zal of New York, Boston, Chicago of Hartford worden. We willen ons daar niet actief als bedrijf daar gaan vestigen. Waar we nu wel mee bezig zijn is beslissen op welke deelgebieden binnen onze focuslanden we onze ‘salesagents’ nu het beste kunnen plaatsen zodat we verder kunnen groeien.”

Inspelen op trends

Volgens Morrenhof wordt de investering niet alleen gebruikt voor de internationale expansie. “Het geld wordt ook gebruikt om het product verder te verbeteren. Dit houdt in dat de klanten, zowel in Nederland als daarbuiten, kunnen profiteren van betere risicoscores en meer fraude kunnen voorkomen dan wel detecteren. De investering maakt het ook mogelijk dat we sneller in kunnen spelen op de laatste trends op het gebied van AI, analytics en netwerkdetectie.”

Reageer op dit artikel