“De uitspraak van Kifid leidde vorig jaar direct tot verbazing en onduidelijkheid onder verzekeraars”, reageert Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Kifid oordeelde toen dat verzekeraars klanten een nieuw aanbod moeten doen als ze de premie met meer dan 10% verhogen, maar de Commissie van Beroep vernietigt die uitspraak nu. “We hebben toen gewaarschuwd dat consumenten mogelijk onverzekerd raken. Stel dat een klant niet zou reageren op een nieuw aanbod met een hogere premie of dat nieuwe contract niet zou accepteren en ervan uitgaat dat dan de oude polis zou gelden, dan zit hij zonder verzekering.”
Niet klantvriendelijk
Verbondsdirecteur Leo de Boer liet op Twitter vrijdagochtend ook al zijn blijdschap blijken. Hij noemt de beroepsuitspraak terecht.
Terecht vonnis kifid over premieveranderingen. Blij dat men inziet dat eerdere uitspraak niet klantvriendelijk was. https://t.co/Xlq1BB43gb
— Leo De Boer (@deboerleo) 16 juni 2017
De eerdere Kifid-uitspraak paste volgens Buis niet bij de vrije verzekeringsmarkt. Hij zegt dat het iets anders was geweest als een klant niet af zou kunnen van een polis waarvan hij de premie te hoog vindt. "Consumenten kunnen toch al hun verzekering opzeggen als ze het niet eens zijn met een premiestijging."
Geen ongelimiteerde stijgingen
Volgens woordvoerder Buis hoeven consumenten niet bang te zijn dat deze uitspraak leidt tot ongelimiteerde premiestijgingen. “Verzekeraars zullen echt niet zomaar de premie met meer dan 10% verhogingen. Maar ons gaat het om het principiële punt dat het soms noodzakelijk kan zijn. Denk aan exceptionele klimaatschade: nog drie van die hagelbuien zoals vorig jaar in Brabant en Limburg. Ook overheidsbeleid, andere wet- en regelgeving, kan ertoe leiden dat risicoprofielen veranderen.”