nieuws

‘Chatbots hebben in 2022 in 90% van de gevallen geen menselijke hulp meer nodig’

Branche 863

‘Chatbots hebben in 2022 in 90% van de gevallen geen menselijke hulp meer nodig’

Met chatbots kunnen dienstverleners $ 8 miljard per jaar besparen vanaf 2022. Vooral de zorg en de financiële sector zullen hiervan profiteren, verwacht onderzoeksbureau Juniper Research uit Groot-Brittannië. De succesratio van een chatbotgesprek kan oplopen tot 90%.

Dat constateert Juniper Research in een onderzoek over chatbots in retail, e-commerce, gezondheidszorg en de financiële sector tussen 2017 en 2022. Nu nog leveren chatbots jaarlijks een besparing van $ 20 miljoen op. In 2022 liggen de verwachte kostenvoordelen dus een factor 400 hoger.

Gesprekken 4 minuten korter

Door chatbots kunnen klantgesprekken van zorgverleners en financiële dienstverleners 4 minuten korter worden. Dat levert per gesprek $ 0,50 tot $ 0,70 op, verwacht Juniper. In de zorgsector voorspellen de onderzoekers een succesratio van 75% voor chatbotinteracties 2022. Nu is dat nog 12%. Voor de financiële sector zijn de onderzoekers nog optimistischer. Daar is de succesratio over 5 jaar 90%. Dat betekent dat nog slechts in 10% een mens nodig is om het gesprek vlot te trekken.

Reageer op dit artikel